2e klasse nog ver weg voor excellent 1

Mannen zondag, 1, 2e klasse/3e klasse 2H-3C-3D nacompetitie

21 mei 2017 14:30

Peeters, J.J.

OPLOO - [TT] Na de heenwedstrijd tegen Mierlo Hout heeft Excellent slechte papieren om zich voor de finale van de nacompetitie te plaatsen. Op het eigen sportpark werd Excellent met 3-0 verslagen, waardoor een klein wonder nodig is om de deze eerste horde te nemen. Bij rust keek Excellent al tegen een 0-2 achterstand aan.

Mierlo Hout is de nummer 11 van de 2e klasse H, waardoor de doelstelling van de gasten een andere was dan die van Excellent: niet degraderen. Excellent strijd om promotie. Van dat mogelijke psychologische voordeel was in de wedstrijd niets waar te nemen. Excellent speelde geen sterke partij, waardoor Mierlo Hout nog eens niet tot op de bodem hoefde te gaan.

Door de afwezigheid van Martijn Wientjes startte Sven Heldens vandaag vanaf het begin. Het begin was nog alleraardigst van de zijde van Excellent. De bezoekers werden terug gedrongen. In de 14e minuut belandde een dieptepass van Frans Cuppers achter de verdediging, waarna aanvaller Roel Verberk op de keeper af kon. Zijn doelpoging ging echter net daast. Nog in dezelfde minuut was dat de uitkomst van een afstandsschot van Mierlo Hout.

De voorsprong van Mierlo Hout in de 19e minuut kwam eigenlijk uit het niets en had Excellent geheel aan zichzelf te wijten. Laatste man Nikky Cornelissen verwerkte een voorzet vanaf rechts niet goed, waarna de 0-1 werd binnengekopt. Vanaf dat moment was Mierlo Hout ook de bovenliggende partij. Excellent was vanmiddag veel minder solide dan gebruikelijk en diverse spelers speelden niet top, waardoor Mierlo Hout combinerend een aantal keren gevaarlijk kon worden. De 0-2 (foto) viel echter uit een standaardsituatie. In de 29e minuut werd een hoekschop in het 5-metergebied binnen gekopt.

In de laatste 10 minuten voor rust was Excellent toch twee keer dichtbij de aansluitingstreffer. Een schot uit de draai van Chris van Duijnhoven en een inzet van dichtbij van diezelfde aanvaller werd beide keer tegen gehouden door de keeper van de gasten. Deze doelman van het tweede elftal van Mierlo Hout stond vandaag in de goal, omdat de eerste keeper vorige week een dubbele beenbreuk opgelopen had. Hij was vandaag op geen fout te betrappen. Tussen de twee kansen van Chris van Duijnhoven in had Mierlo Hout een welhaast niet te missen kans. Een middenvelder van Mierlo Hout presteerde het echter toch om een afgemeten voorzet naast te schieten.

Om de terugwedstrijd in Mierlo Hout geen formaliteit te laten worden moest Excellent in de tweede helft minimaal één keer scoren. In de 48e minuut stuitte Chris van Duijnhoven opnieuw op de keeper, waarna de nastoot van Roel Verberk via een been van de gasten naast ging. Enkele minuten later volleerde Roel Verberk een door Frans Cuppers met het hoofd ingebrachte bal naast. Daarmee hebben we de grootste kansen van de thuisploeg vanmiddag gehad. Excellent had grote moeite om de bal in de ploeg te houden, waardoor het ook nog nauwelijks nog gevaarlijk werd. De gasten waren als geheel beter en creerden nog de nodige kansen. Tien minuten voor tijd werd de eindstand bepaald. Eerste redde keeper Erik Hubers nog knap op een inzet van dichtbij, maar Excellent kreeg de bal niet weg waarna de gasten in de gelegenheid waren om de 0-3 te scoren. Rick van Koulil doorstond de warming up vanmiddag niet, waardoor hij niet aan een invalbeurt toe kwam. Daardoor kreeg vanmiddag O19-speler Thijn Cornelissen de kans om zijn kwaliteiten te tonen aan het publiek.

Door de 0-3 verliespartij is de 2e klasse nog ver weg voor Excellent. Dat is het overigens al 58 jaar voor Excellent geweest. Maar dichterbij dan nu was Excellent nog nooit bij dit niveau. De ploeg van Michiel Jans zal er volgende week zondag in Mierlo Hout ongetwijfeld alles aan gaan doen om het onmogelijke waar te maken, want het tweeluik is pas na twee wedstrijden beslist.