Winnend excellent zet in op 'drie-op-een-rij'!

Liessel 1 (zon)

Mannen zondag, 1, 3e klasse C

14 mei 2017 14:30

Wijsman, J.A.

OPLOO - Weinig voetbalclubs krijgen het voor elkaar om ‘drie-op-een-rij’ te scoren, maar Excellent kan die unieke prestatie de komende weken misschien leveren. Want na het kampioenschap in 2014-2015 en de met promotie afgesloten nacompetitie vorig jaar, kan de ploeg van trainer Michiel Jans na 8-1 winst in de slotwedstrijd tegen Liessel via de nacompetitie nu de stap naar de tweede klasse maken.

Na de teleurstellende 3-3, vorige week tegen staartploeg GFC’31 in Grubbenvorst, stond er zondag een heel ander Excellent op sportpark het Domein. Vanaf de eerste tot de laatste minuut zette de tot op het bot gemotiveerde ploeg uit Oploo laagvlieger Liessel onder druk. De ene aanvalsgolf volgde op de andere, en al snel bezweken de gasten onder de druk. Liessel, dat met zes invallers aantrad om zich te sparen voor de nacompetitie voor klassenbehoud, legde Excellent geen strobreed in de weg.
Nadat eerst een inzet van Roel Verberk was gekeerd door de goede doelman Tim Ubben en Bart van Duijnhoven namens Excellent rakelings had over gekopt na een voorzet van Mark Thomassen, was het in de 11e minuut wel raak. Uitblinker Rick van Koulil brak op links door en zijn voorzet werd door Frans Cuppers knap afgerond (1-0). Even later wist Liessel-goalie Ubben een schot van Teun Verberk nog te keren, maar in de 21ste minuut hij was kansloos toen Loyd Schellekens en scherpe corner van Nicky Cornelissen binnen werkte (2-0). Roel Verberk had twee keer pech, toen hij na fraai combinatievoetbal het doel rakelings miste, Rick van Koulil stuitte vlak voor rust op doelman Ubben.
Doeltreffend
Met de gedachte dat de 2-0 stand een schrale aftekening was van het overwicht van Excellent, begon de ploeg van Michiel Jans aan het tweede bedrijf. Ook nu rolde de ene na de andere aanvalsgolf in de richting van het Liessels doel. De eerste de beste Oploose opmars na de pauze leverde succes op. Rick van Koulil schoof de bal naar Roel Verberk en zijn afgemeten voorzet was door Frans Cuppers niet te missen (3-0). Twee minuten later soleerde Rick van Koulil door de Liesselse defensie en hij liet met een vlammend schot via de onderkant van de lat 4-0 aantekenen.
De stand bood trainer Jans de luxe om drie wissels door te voeren: Chris van Duijnhoven verving zijn broer Bart, Timo Cornelissen kwam in de plaats van Teun Verberk en topscorer Frans Cuppers werd vervangen door Daan Verberk. De wisselingen veranderde niets aan de intentie van Excellent, want de invallers waren al even gretig als hun voorgangers. Eerst miste een kopbal van Loyd Schellekens net doel, maar in de 76ste minuut was het weer raak. Roel Verberk schoot op goal en kreeg de bal weer voor zijn voeten, waarna hij broer Daan Verberk in stelling bracht (5-0). Vijf minuten later bekroonde Roel Verberk zijn sterke optreden door een solo knap af te ronden (6-0). Ook Chris van Duijnhoven liet overduidelijk merken dat hij aan het doelsaldo wilde werken. In de 85ste minuut schoof hij beheerst de 7-0 binnen na een fraaie pass van Timo Cornelissen en twee minuten later wist hij wel raad met een knappe assist van Roel Verberk (8-0). Vlak voor tijd kreeg Liessel een strafschop vanwege hands. De 8-1 van aanvoerder Luc Engels was niet meer dan een eretreffer.

Nacompetitie
De vierde plaatst die Excellent heeft behaald in de eindstand van de 3e klasse C, biedt de club een kans om via de nacompetitie een plek te veroveren in de tweede klasse. Trainer Michiel Jans, die na de slotwestrijd tegen Liessel alle lof kreeg toegezwaaid door Excellent-voorzitter Jos Rutten, zei in zijn dankwoord dat de lat, die afgelopen seizoen al hoog lag, nog een stukje hoger zal worden gelegd. Dat begint met een dubbele ontmoeting tegen Mierlo-Hout, de nummer 11 in de 2e klasse H. Op 21 mei wordt in Oploo geopend en op 28 mei vindt de return plaats in Mierlo-Hout. Mocht Excellent dit overleven, dan wacht een dubbele wedstrijd tegen de winnaar van de collega derdeklassers DAW uit Schaijk of Sparta’18 uit Sevenum.