Excellent in pole position voor nacompetitie

Sportclub Leeuwen 1 (zon)

Mannen zondag, 1, 3e klasse C

30 april 2017 14:30

Reddy, A.W.

OPLOO - [TT] Gelet op het spel van vanmiddag zal er de afgelopen week niet lang gesproken zijn over de doelstelling voor de laatste drie wedstrijden. Nadat Excellent zich vorige week definitief veilig speelde ging de focus al snel op het bereiken van de nacompetitie. In dat opzicht heeft de ploeg van Michiel Jans vanmiddag een grote stap gezet door de nummer vier, Sportclub Leeuwen uit Roermond, met een nederlaag naar huis te sturen. Op het einde stond er 4-0 op het scorebord; een stand die ook bij rust al bereikt had kunnen zijn.

Een goede drive is een belangrijk ingredient voor een goede prestatie. In dat opzicht was er een wereld van verschil tussen beide ploegen vanmiddag. Excellent zette nog maar weer eens aan voor 90 minuten met maximale inzet. De bedoelingen van Spprtclub Leeuwen zijn vanmiddag niet heel erg duidelijk geworden. Feit is wel dat de nummer vier van de derde klasse C in de hele wedstrijd geen enkele kans wist te creeren.

Kansen creerde Excellent vanmiddag weer genoeg. Het positieve is dat dit zo nu en dan ook gebeurde via prima samenspel. In de openingsfase waren er al direct een aantal goede kansen te noteren. Wat dat betreft viel het openingsdoelpunt in de dertiende minuut nog rijkelijk laat. Deze treffer had wel wat weg van de openingsgoal tegen HBSV van vorige week. Roel Verberk veroverde rond de middenlijn de bal, waarna Teun Verberk zijn jongste broer diep stuurde. Oog in oog met de beste man van de tegenstander, de doelman, bleef hij koel en schoof hij de bal met rechts in de goal (1-0).

Ook de achterstand gaf Sportclub Leeuwen geen nieuwe impuls. Wellicht heeft het ermee te maken dat de defensieve organisatie van Excellent al het gehele seizoen goed is. Eén van de verdedigers is Martijn Wientjes. Deze imposante verdediger die aan heeft gegeven met zijn laatste wedstrijden in Excellent 1 bezig te zijn, heeft zijn plafond nog niet bereikt. Voor Martijn Wientjes is het dan weer prettig dat hij Loid Schellekens voor zich heeft staan. Deze verdedigende middenvelder, slim, rustig en technisch begaafd, lost de problemen vaak al op voordat ze ontstaan zijn. Daarnaast staat ie vaak aan het begin van een aanval.

Het zijn zulke spelers die het mogelijk maken dat er ook kansen gemist mogen worden. In de 33e minuut kwam de lang verwachtte 2-0 op het scorebord. Een hoge bal van Chris van Duijnhoven viel achter de verdediging van de gasten, waarna Roel Verberk er het snelste bij was. Deze keer schoof hij met links de bal in de goal: 2-0. Dit was ook de ruststand.

In de eerste minuut na rust creerde Excellent twee enorme kansen op de genadeklap voor Sportclub Leeuwen. Gescoord werd er niet. Het spelbeeld was daardoor al direct een kopie van de eerste helft. Met het inbrengen van Rick van Koulil na een uur kwam er nieuw elan in de ploeg. Binnen 30 seconden had hij een enorme kans, maar ook nu kwam de keeper van de Roermondse ploeg als winnaar uit de bus. Rick van Koulil had in de 79e minuut een groot aandeel in de 3-0. Zijn voorzet van rechts bereikte bij de tweede paal uiteindelijk Frans Cuppers die scoorde. Tien minuten later herhaalde de jonge spits dat nadat Teun Verberk hem met een ragfijn passje op de keeper afstuurde (4-0).

Wedstrijden komen één voor één. Dus dat betekent dat de volgende westrijd de belangrijkste is. Deze wedstrijd wordt gespeeld in het LImburgse Grubbenvorst. Tegenstander is GFC '33 dat nog tegen rechtstreekse degradatie vecht.