Excellent is na uitzege ook volgend seizoen minimaal derdeklasser

H.B.S.V. 1 (zon)

Mannen zondag, 1, 3e klasse C

23 april 2017 14:30

Winckens, M.

HOUT BLERICK - [TT] Alhoewel niemand de laatste weken nog rekening hield met degradatie is Excellent nu, drie wedstrijd voor het einde van het seizoen, definitief veilig. Door de uitoverwinning bij HBSV (1-2) kan het vizier nu omhoog gericht worden. Als Excellent de drive kan vinden om er nog vol voor te gaan is nacompetitie voor promotie naar de tweede klasse niet uitgesloten.

Tegenstander HBSV had voorafgaand aan de wedstrijd twee punten minder dan Excellent. Daar waar Excellent vorig weekend geen wedstrijdverplichtingen had, begon de tegenstander vanmiddag aan hun vijfde (!) wedstrijd in goed anderhalve week. De opdracht was daardoor gemakkelijk voor Excellent: veel druk zetten.

In dat opzicht heeft trainer Michiel Jans de lat hoog liggen voor zijn spelers en was hij er zelf indirect verantwoordelijk voor dat Excellent na 25 minuten op een 0-1 voorsprong kwam. Roel Verberk verloor rond de middenlijn de bal en werd door zijn trainer aangespoord om de bal terug te veroveren. Dat lukte waarna Teun Verberk Frans Cuppers diep kon sturen. Hij stuitte op de doelman van de wit-groenen, maar kreeg een tweede kans: 0-1.

Over tweede kansen gesproken; Excellent kreeg er veel meer, maar Excellent was aanvallend allesbehalve effectief. Het voert te ver om de kansen allemaal op te noemen. Gevolg was dat het de hele wedstrijd vol aan de bak moest en in verdedigend opzicht geen steekje mocht laten vallen.

Excellent zat de tegenstander op de huid en datzelfde tempo werd ook gehanteerd in balbezit. Daaerdoor was het balbezit vaak kort en bleef HBSV in de wedstrijd. De thuispleg creerde ook een aantal kansen, maar die waren niet zo groot als die van Roel Verrberk in de 55e minuut. De jonge aanvaller ging knap voorbij zijn tegenstander, maar was te wild in de afronding. Zo steekt Excellent het hele seizoen al veel energie in de wedstrijden en ook in creeren van kansen. Het omzetten in doelpunten (gemiddeld 1,3/wedstrijd) is niet het sterkste punt gebleken.

Er moest een vrije trap aan te pas komen om HBSV definitief op de knieen te krijgen. De trap van laatste man Nikky Cornelissen ging via de keeper en de binnenkant van de paal in het doel (0-2).  Diep in blessuretijd kopte een aanvaller van HBSV een voorzet van links buiten bereik van de teruggekeerde doelman Erik Hubers in het doel (1-2). Zo kwam er een einde aan een wedstrijd die Excellent datgene opleverde waar al het hele seizoen voor gevochten is: klassebehoud. Een prestatie waar spelers, begeleiding en club heel trots op kunnen zijn. Het is aan de trainer en de ploeg om nieuwe doelen te bepalen.

Hoe dan ook staat volgende week de volgende wedstrijd op het programma als SC Leeuwen uit Roermond op bezoek komt.