Excellent kan koploper niet voor tweede keer verrassen

Sportclub Irene 1 (zon)

Mannen zondag, 1, 3e klasse C

9 april 2017 14:30

Lebens, H.M.P

TEGELEN - [TT] Vandaag nam Excellent het op tegen de fiere koploper van de derde klasse C, Sportclub Irene uit het 18.000 inwoners tellende Tegelen. Deze ploeg heeft een comfortabele voorsprong van negen punten op nummer twee Sparta '18. Slechts één keer werd er verloren. Dat gebeurde op sportpark Het Domein toen Excellent in de laatste drie minuten een 1-0 achterstand omboog in een 2-1 overwinning. Dat scenario behoorde vandaag ook tot de mogelijkheden. Deze keer liet de thuisclub het niet zo ver komen en eindigde de wedstrijd in een 1-0 overwinning voor de aanstaande kampioen.

Voor Excellent was het reeds de 22e competitiewedstrijd. In deze fase van de competitie begint de kaartenlast ook een rol te spelen. Zo mocht trainer Michiel Jans vandaag aanvoerder Teun Verberk en middenvelder Bart van Duijnhoven niet opstellen. Daarnaast was O19-keeper Noud van der Stoel opnieuw de sluitpost en werd Chris van Duijnhoven om tactische redenen buiten de basis gelaten. O.a. Timo Cornelissen had hierdoor een basisplaats.

In de beginfase was er sprake van een hele open wedstrijd. Excellent oogde aanvankelijk niet heel solide, had ook veel moeite met de vleugelaanvallers van SC Irene, maar zocht ook de aanval. De aanvallers Rick van Koulil, Frans Cuppers en Roel Verberk moesten daarvoor wel alles uit de kast halen. In de tiende minuut kwamen de Limburgers op een 1-0 voorsprong. Een hoekschop van rechts werd ter hoogte van de eerste paal knap binnen gekopt. SC Irene probeerde op alle posities op het veld te voetballen. Dit leidde tot mooie staaltjes voetbal, maar ook tot balverlies. Daar loerde Excellent op. Zo was Excellent een aantal keren dreigend, maar kwam het net niet tot kansen. In de 29e minuut voorkwam doelman Noud van der Stoel dat de thuisploeg kon scoren uit een vrije trap. In de extra tijd van de eerste helft had Excellent dè kans om op 1-1 te komen. De bal werd veroverd in de opbouw van SC Irene en kwam uiteindelijk bij aanvaller Rick van Koulil die vanaf links kon uithalen. De keeper kon samen met een verdediger met de grootst mogelijke moeite de gelijkmaker voorkomen.

De eerste kans van de tweede helft was voor de koploper. De rechtsachter kon helemaal doorlopen tot aan de Excellentkeeper, maar was in de afronding besluitenloos. Verderop in het tweede bedrijf herhaalde diezelfde Tegelense verdediger deze actie en besloot deze keer de bal voor te geven. Tot een doelpoging kwam het niet. SC Irene speelde de tweede helft minder goed dan in de eerste helft. En voor beide ploegen was de eerste warme speeldag van het jaar een extra tegenstander.

De grootste kans van de tweede helft was voor Excellent. Rick van Koulil speelde zich op rechts vrij en leverde een hoge voorzet af die door de inlopende Roel Verberk direct op de voet genomen werd. Vrij voor de goal ging zijn inzet via de paal naast. Toen Noud van der Stoel in de 88e minuut met een uitstekende redding de 2-0 voorkwam lag het scenario van de heenwedstrijd gereed. Excellent drong aan en uitvallen van SC Irene werden met veel inzet van de Excellentverdedigers teniet gedaan. De thuisploeg kreeg het nog even benauwd, maar tot meer dan een aantal hachelijke situaties leidde het offensief van Excellent niet. In zo'n situatie kan de bal ook een keer goed vallen. Dat deed ie niet en kreeg Excellent geen punt voor de ijver die was getoond.

Desondanks blijft Excellent op de vierde plaats. In het weekend na pasen hervat Excellent de competitie en zal in de resterende wedstrijden moeten gaan blijken of Excellent het debuutjaar in de derde klasse op de derde plaats weet af te sluiten. Dat zal zeker geen eenvoudige opgave zijn, want de nummers vijf t/m tien zitten Excellent op de hielen en alle komende tegenstanders zullen, net als Excellent, punten willen halen om degradatie af te wenden.