Kansenfestival eindigt voor Excellent met onnodige nederlaag

GFC'33 1 (zon)

Mannen zondag, 1, 3e klasse C

4 december 2016 14:15

Engelen, F.H.M.

Doelpunten maken is ook een kunst. Niet één maar ten minste twee keer een handvol kansen liet Excellent zondag onbenut in de thuiswedstrijd tegen hekkensluiter GFC’33. De pijnlijke onmacht om te scoren werd de Oploose ploeg fataal, want de gasten uit Grubbenvorst scoorden in de slotfase twee keer (0-2) en gingen tot hun eigen verbazing met de volle buit naar huis.

Excellent begon gretig aan het duel, combineerde er lustig op los en creëerde kans na kans. Het leek een kwestie van tijd, voordat het eerste doelpunt zou vallen. Kansen creëren is één, scoren is twee… Mark Broeks, Chris van Duijnhoven, die voor het eerst na een langdurige blessureperiode in de basis begon, Frans Cuppers, Martijn Wientjes en Rick van Koulil lieten een of meer kansen onbenut. Door degelijk keeperswerk van Etienne Baghuis, maar ook vaak door kunst- en vliegwerk wist GFC de ‘0’ te houden. Frans Cuppers was nog het dichtst bij de meer dan verdiende Oploose treffer, maar zag zijn prima kopbal op de doellijn gekeerd. Na een half uur ontworstelde GFC zich enigszins aan de druk van de thuisploeg. Het leverde enkele kansen op, maar ook de staartploeg bleek moeilijk tot scoren te komen. En bij de gevaarlijkste aanval stond Excellent doelman Eric Hubers op de juiste plek om de bal uit de korte hoek te houden.

Vizier In de tweede helft ging de ploeg van trainer Michiel Jans wederom driftig op zoek naar een treffer. Ook nu werden weer kansen gecreëerd, onder andere met doorbraken door de GFC-defensie. Maar het vizier van Chris van Duijnhoven stond nog niet op scherp en een fraaie kopbal van Rick van Koulil ging net over. Pinchhitter Daan Verberk, die na driekwart wedstrijd verving, zorgde wel voor dreiging maar ook hij wist het doel niet te vinden. Tien minuten voor tijd was Frans Cuppers dicht bij een treffer, maar hij vond doelman Baghuis wederom op zijn weg. Even later moest de clubtopscorer met een hoofdwond het veld verlaten. Jordi Cornelissen was zijn vervanger. Grubbenvorst leek blij zijn met een punt, maar kreeg meer dan het verdiende door in de slotfase genadeloos toe te slaan. Het was de bekende ongeschreven voetbalregel: als je zelf niet scoort dan doet de tegenstander dat wel. Na een counter over rechts stond Luc Stappers plotseling oog-in-oog met Excellent doelman Eric Hubers. De Limburgse aanvaller zette zijn ploeg tegen de verhoudingen in op voorsprong (0-1). Excellent moest va-banque spelen om toch nog één punt in Oploo te houden. Het leverde kansen op, maar ook die werden niet verzilverd. Aan de andere kant liet Joost Relou zien hoe het moet. Diep in blessuretijd zette hij aan voor een solo en scoorde beheerst (0-2) en bezorgde zo de aanhang uit Grubbenvorst een onverwacht feestje.