Excellent meldt zich met benauwde zege in top 3E klasse C

Mannen zondag, 1, 3e klasse C

13 november 2016 14:30

Heugten, P.A.J. van

OPLOO - [TT] Via een zeer zwaar bevochten overwinning op HBSV heeft het eerste elftal van Excellent zich in de top van de 3e klasse C genesteld. Een voorsprong, verkregen in de eerste helft, werd in de tweede helft over de streep getrokken: 1-0.

Het eerste uur van de wedstrijd was vrijwel een kopie van de die van vorige week. Vorige week gooide Excellent de wedstrijd na ruim een uur in het slot; dat lukte deze week niet, waardoor de ploeg van Michiel Jans tot het laatste fluitsignaal alle krachten aan moest spreken.

Ook HBSV uit Hout-Blerick zal in de openingsfase gedacht hebben dat er wat te halen viel. HBSV liet de bal gemakkelijk rondgaan in de ploeg en Excellent had in het begin weinig vat op de beweeglijkheid van de Limburgers. In de 3e minuut leidde dat tot de eerste doelpoging van de gasten. Het schot vanuit de hoek van het strafschopgebied werd gepakt door Excellents keeper Erik Hubers. Vijf minuten later werd een schot van Rick van Koulil gepakt door de keeper van HBSV. Na een kwartier ebde het overwicht van HBSV weg en dat had Excellent vooral te danken aan het ijzersterk verdedigen van Martijn Wientjes en Mark Broeks. Hun tegenstanders konden nauwelijks nog iets uitrichten.

In de 18e minuut had Excellent op voorsprong moeten komen. Een aanval opgezet aan de rechterkant, werd via spits Frans Cuppers naar links verlegd waar Teun Verberk diep ging. Vrij voor de goal was zijn afronding ronduit slecht. Excellent raakt niet zo snel in de war, dus ook Teun Verberk niet. Kort na zijn gemiste kans bracht hij met een subtiel passje Bart van Duijnhoven in stelling. Deze besloot wel met links uit te halen, echter ook zonder resultaat. Excellent was op dat moment duidelijk de bovenliggende ploeg. In de 39e minuut leidde dat tot de 1-0. De onvermoeibare Mark Broeks liet zich aanvallend zien. Zijn voorzet was niet perfect, maar Frans Cuppers wist er met het hoofd toch nog iets van te maken: hij kopte de bal buiten het bereik van de keeper in de verre hoek. In laatste vijf minuten werd een kansrijke dieptepass van Daan Verberk onderschept en zette zich Mark Broeks in offensieve zin nog maar eens door. Deze keer won de keeper het duel met Frans Cuppers.

De goede bedoelingen van HBSV, vorig jaar kampioen in de vierde klasse, leken in de knop gebroken, maar in de tweede helft herpakten de Limburgers zich. De gehele tweede helft maakte HBSV de dienst uit en kon Excellent zich maar zelden onder de druk vandaan voetballen. Daar waar Excellent in het tweede deel van de eerste helft goed voetbal liet zien, was dat in het tweede bedrijf niet meer zo. Door onnauwkeurig spel ontregelde Excellent haar eigen defensieve organisatie en ontstond er steeds meer ruimte voor HBSV. Toch was de eerste grote kans in de 55e minuut voor Excellent. Aanvaller Daan Verberk passeerde zijn tegenstander en legde terug op Rick van Koulil. Diens inzet werd gekeerd, waarna collega-aanvaller Frans Cuppers een herkansing kreeg. Zijn geplaatste schot verdween net naast de paal. Een minuut later kreeg Excellent de bal dichtbij de eigen goal niet weg; een situatie die ook zomaar tot de gelijkmaker had kunnen leiden. Het bracht HBSV geen doelpunt, maar wel moed voor de rest van de wedstrijd. Kansen kwamen er ook voor de gasten. De verdedigers van Excellent moesten nu wel een aantal keren hun meerdere erkennen in de vleugelspelers van HBSV. In de 64e minuut ging een doelpoging van HBSV voorlangs en in de 72e minuut bracht Erik Hubers redding op een hard schot. Excellent krijgt ook altijd kansen, maar deze keer duurde dat tot de 79e minuut. De inzet van Rick van Koulil leidde echter niet tot de zeer welkome 2-0. Vijf minuten voor tijd voorkwam keeper Erik Hubers opnieuw een tegendoelpunt. Verdiend of niet is in het voetbal niet relevant, maar HBSV zal na het laatste fluitsignaal van de scheidsrechter het gevoel gehad hebben dat er meer in gezeten had. Zo beet zich opnieuw een tegenstander zich stuk op de Oploose promovendus.

Volgende week vervolgt Excellent 1 het bekertoernooi met een uitwedstrijd tegen hoofdklasser OSS '20.