MARK THOMASSEN FLIKT HET OPNIEUW

Mannen zondag, 1, 3e klasse C

16 oktober 2016 14:30

Diouani, I.

OPLOO [TT] Excellent heeft vanmiddag voor een verrassing gezorgd door koploper Sportclub Irene uit Tegelen met 2-1 te verslaan. Het venijn zat het hem in de staart van de wedstrijd. Niet voor de eerste keer in zijn carrière was middenvelder Mark Thomassen doeltreffend in de extra tijd. Dit keer leverde het drie punten op.

Tegenstander was vanmiddag Sportclub Irene uit Tegelen. Een vereniging die al jaren in de derde klasse woont, een achterban van 19.000 inwoners heeft en als koploper van de 3e klasse C op bezoek kwam op sportpark Het Domein.

Bij Excellent kreeg aanvoerder Teun Verberk vanmiddag rust. Hij kon in de dug out plaats nemen naast Stephan Schellekens, Roel Verberk en Chris van Duijnhoven.

De Limburgse tegenstander nam het initiatief, drong Excellent terug op de eigen helft, maar de eerste kans was in de 9e minuut voor Excellent. Mark Broeks zette vanaf links voor, waarna de kopstoot van spits Frans Cuppers zomaar de 1-0 had kunnen betekenen. Zijn poging was echter te hoog. Excellent verdedigde op alle posities uitstekend, waardoor de eerste mogelijkheid voor Sportclub Irene pas in de 27e minuut te noteren viel. Een hoge voorzet van rechts viel uiteindelijk voor de voeten van een Tegelense middenvelder. Zijn schot van twaalf meter werd uitstekend gepakt door keeper Erik Hubers. Voor de pauze was er nog één bijna 100% kans te noteren. Een steekbal bereikte de vlugge aanvoerder van Sportclub Irene, maar hij plaatste de bal naast de goal. Beide ploegen hielden elkaar in evenwicht en gingen dan ook met een 0-0 stand rusten.

In het begin van de tweede helft pakte Sportclub Irene de zaken energieker aan. Voetbaltechnisch was het zeker niet bijzonder wat de koploper liet zien, want uitgespeelde kansen wisten ze zo goed als geen te creeren. Na een uur viel de 0-1 toen doelman Erik Hubers een afstandsshot niet goed verwerkte, waarna de Limburgse spits de knap scoorde. Excellent liep op de tenen, maar ook bij de gasten werden vermoeidheidsverschijnselen zichtbaar. Sportclub Irene bracht Ahmed Ammi (voormalig speler van ADO Den Haag en VVV Venlo); Excellent bracht Sem Cornelissen. Het deed de wedstrijd voorals nog niet kantelen. De keeper van de gasten had weinig te doen, maar had in de 71e minuut alle geluk van de wereld. Uit een hoekschop had Mark Broeks voor de 1-1 kunnen zorgen, maar zonder het zelf te weten voorkwam de keeper een tegentreffer.

Voetballend kon Excellent de tegenstander niet terug drukken, maar tien minuten voor tijd had Frans Cuppers de kans om met een lob de keeper te passeren. Hij koos voor een lage schuiver die door de keeper knap naast getikt werd. Zo ging de kans om alsnog een resultaat te behalen in rook op. Wetende dat je niet minder dan nul punten kunt behalen wisselde trainer Michiel Jans nog twee keer (Daan Verberk voor Stefan Broeks en Sven Heldens voor Rick van Koulil). De jonge Sven Heldens kwam als laatste man, waardoor Nikky Cornelissen verder naar voren ging spelen. Doordat de Excellent-verdediging uitstekend speelde werd de genadeklap door Sportclub Irene niet uitgedeeld. In de 88e minuut was Sportclub Irene wel heel dicht bij de 0-2, maar dat telt niet.

Of de wissels voor de ommekeer zorgden is niet helemaal duidelijk, maar feit was wel dat Excellent met nieuw elan en met aanvoeder Bart van Duijnhoven voorop, bleef vechten voor een goed resultaat. In de slotminuut werd Daan Verberk diep gestuurd. De keeper van de gasten twijfelde heel even met uitkomen en onderschepte daardoor niet de bal maar de benen van de Oploose invaller. De jonge Cuijkse scheidsrechter wees naar de strafschopstip. Frans Cuppers benutte deze strafschop feiloos en bezorgde Excellent daarmee een punt. Een wedstrijd duurt echter vaak langer dan 90 minuten. En dan is het altijd prettig dat je Mark Thomassen nog in de ploeg hebt staan. Excellent was uiteraard blij en tevreden met de gelijkmaker, maar omdat de scheidsrechter nog niet af floot trok Excellent nog maar eens een keer naar voren. Op links ging Mark Thomassen sterk door, omspeelde op Bergkamp-achtige wijze zijn tegenstander en joeg de bal met rechts in de verre hoek: 2-1 en tien punten na zeven wedstrijden.

Volgende week is Excellent vrij. A.s. donderdag speelt Excellent in de tweede ronde van het bekertoernooi uit tegen vierdeklasser Mariahout.