EXCELLENT ZONDER GROOTS SPEL NAAR DRIE PUNTEN TEGEN HAELEN

Mannen zondag, 1, 3e klasse C

2 oktober 2016 14:30

Graaf, R.J. de

OPLOO - [TT] Na twee nederlagen is Excellent nu voor de derde week op rij ongeslagen. Vanmiddag kwam nummer vier, Haelen, op bezoek. De bezoekers zullen zich in de rust kansrijk geacht hebben, maar moesten uiteindelijk met nul punten de lange terugreis aanvaarden. Excellent won met 2-1.

Haelen is een dorp met circa 4300 inwoners onder de rook van Roermond. De ploeg heeft de voorbije jaren een vergelijkbaar traject afgelegd als Excellent.

Excellent mocht vanmiddag laatste man Nikky Cornelissen niet opstellen; hij zat een schorsing van één duel uit. Aanvoeder Teun Verberk nam zijn positie in. Tegenstander Haelen moest, vanwege een blessure, al vroeg in de wedstrijd afscheid nemen van één van hun beste spelers. Excellent startte in de eerste helft letterlijk en figuurlijk zeer afwachtend. Het lukte de ploeg niet om het afgesproken plan ten uitvoer te brengen. De passieve houding werd in de 19e minuut afgestraft toen een voorzet uit een vrije trap ongehinderd, maar wel knap, in het doel gekopt kon worden (0-1). Excellent ondernam in de eerste helft geen enkele doelpoging. We kunnen dan ook spreken van een hele saaie eerste helft.

Veel was er niet nodig om het de tweede helft beter te doen. In de 48e minuut draaide Frans Cuppers zich knap vrij en kon hij aanleggen voor de eerste doelpoging van Excellent. Zijn inzet was geen moeilijke opgave voor de Haelen-keeper. Groots werd het geen moment, maar Excellent was in de tweede helft ten minste aan de bal en ook nog vaak op de helft van de tegenstander. In de 63e minuut werd een uittrap van keeper Erik Hubers  gemist door de Limburgse verdediging. Invaller Stefan Broeks kwam daardoor oog in oog met de keeper, maar deze voorkwam met zijn voet op knappe wijze de gelijkmaker. Enkele minuten later stond de gelijkmaker wel op het scorebord. Mark Broeks zorgde ervoor dat Timo Cornelissen in balbezit kwam. Deze haalde met links uit en omdat de bal onderweg werd aangeraakt was de Limburgse keeper kansloos: 1-1.

Eindelijk was er sprake van een wedstrijd waarin beide ploegen voetbalden om te scoren. Alhoewel er niet heel veel vernuft achter het spel van Haelen school, bleef de ploeg toch gevaarlijk. Het verschil met de eerste helft was dat Excellent nu wel op het hele veld scherp en mannelijk verdedigde. Nadat Haelen in de 83e minuut een kans op de voorsprong miste, kwam Excellent in diezelfde minuut op voorsprong. Stefan Broeks, die dit seizoen nog geen competitieminuten in Excellent 1 gemaakt had, gleed bij de tweede paal een lage voorzet in de goal (2-1). Een mooie bekroning op zijn sterkte invalbeurt en op het knappe voorbereidende werk van Frans Cuppers. Excellent speelde de wedstrijd verder gecontroleerd uit en stijgt door deze overwinning naar de zesde plaats.

Volgende week speelt Excellent in Helmond tegen Rood Wit '62. Met die ploeg wil het dit seizoen nog niet echt vlotten, maar Excellent weet ook dat ze daar vorig seizoen in een oefenwedstrijd flink van de (kunstgras)mat zijn geveegd.