Gehavend Excellent naar historische zege

Mannen zondag, 1, 3e klasse C

18 september 2016 14:30

Ven, P.J. van der

OPLOO - [TT] Voor het eerst in de clubgeschiedenis heeft Excellent vandaag een wedstrijd in de derde klasse weten te winnen. Dat ging niet zonder slag of stoot. Na een 3-1 overwinning op Baarlo mocht de equipe van trainer Michiel Jans drie punten bijschrijven, maar verloor het aanvaller Roel Verberk met een sleutelbeenbreuk.

Excellent trad vanmiddag aan tegen Baarlo dat in de eerste twee wedstrijden vier punten in de wacht had gesleept. Het eerste half uur was ongewild kenmerkend voor een ploeg die na twee nipte nederlagen logsicherwijs onderin de stand bivakeert. Baarlo was sterker en was voornamelijk in balbezit. Het creëerde geen kansen, maar stond na 34 minuten wel met 0-1 voor toen de bal uit een hoekschop via het lichaam van Rick van Koulil in het eigen doel carambouleerde. Aangezien Excellent in de eerste tien minuten al twee spelers had moeten wisselen, zal zelfs de grootste optimist op dat moment niet gedacht hebben aan een Oploose zege.

Reeds na vijf minuten moest verdediger Stephan Schellekens zich met een spierblessure laten vervangen door Mark Thomassen. Nauwelijks vijf minuten later kwam aanvaller Roel Verberk verkeerd op zijn schouder terecht toen een overtreding op hem werd begaan. Met een gebroken sleutelbeen verliet hij het veld. Broer Daan Verberk was zijn vervanger.

Excellent toonde zich mentaal ijzersterk en sloeg direct na de openingstreffer van Baarlo terug. Na een uitstekende loopactie ontving Daan Verberk vrij voor de keeper de bal na een subliem passje van aanvoerder Teun Verberk. Voordat Daan Verberk kon gaan denken aan scoren werd hij gehaakt door verdediger Dennis Beurskens. Gevolg: een strafschop voor Excellent en een rode kaart voor de Baarlo-verdediger. De strafschop werd door Frans Cuppers omgezet in een doelpunt (1-1). Kort na deze gelijkmaker had Excellent-doelman Erik Hubers nog de grootste moeite met een lage schuiver. In blessuretijd draaide de sterk spelende Frans Cuppers zich knap vrij, maar zijn schot in de verre hoek miste net de juiste richting om Excellent op voorsprong te zetten.

In de rust zullen afspraken gemaakt zijn hoe het tiental van Baarlo te bestrijden. Excellent koos voor een voorzichtige aanpak. Het had desondanks enorme mazzel dat het in de openingsfase niet met 2-1 achter kwam, toen een schot in de verre hoek net naast ging en Bart van Duijnhoven later een bal van de eigen doellijn moest koppen. In de 56e minuut moest ook aanvoerder Teun Verberk naar de kant. Hij werd vervangen door Sem Cornelissen.  Deze eerstejaars senioren kan terugkijken op een goede invalbeurt.

In de 60e minuut mocht middenvelder Bart van Duijnhoven van de zijkant aanleggen voor een vrije trap. Zijn voorzet verdween bij de tweede paal ineens in de goal (2-1). Vijf minuten later lag de bal voor de derde keer achter de Baarlose keeper. Frans Cuppers stuurde op de middenlijn Rick van Koulil diep. Met een machtige sprint ging hij op het doel af, maar kreeg net niet de ruimte om doeltreffend uit te halen. Dat liet hij uiteindelijk aan Frans Cuppers over (3-1). De gasten uit Baarlo hadden kort na de 3-1 nog een enorme kans om Excellent alsnog aan het wankelen te brengen, maar doelman Erik Hubers kwam als winnaar uit de bus bij een één tegen één duel.

In de laatste 20 minuten kwam Excellent verdedigend niet meer in de problemen en waren er nog vijf kansen te noteren om de stand naar 4-1 te tillen. Gescoord werd er niet meer en dat was met name voor Rick van Koulil, die de tweede helft veel meer in zijn element was dan in de eerste, jammer. Na 90 minuten mocht Excellent de felicitaties voor een historische zege in ontvangst nemen van Baarlo. Excellent heeft vanmiddag veerkracht en karakter getoond. Twee eigenschappen waar deze competitie nog vaker een beroep op gedaan zal moeten worden.

Met een beetje goed weer kunnen de Excellent-supporters volgende week met de fiets, want dan staat de uitwedstrijd bij SJVV (Deurne; St. Jozelfparochie) op de rol.