Competitie duurt minuut te lang voor Excellent A1

Excellent JO19-1

A-junioren zaterdag, A1, 3e klasse 102

19 december 2015 14:30

WANROIJ – Door een doelpunt van Constantia A1 in de 94e minuut werd de stand in het kampioensduel met Excellent A1 4-4. Dit was voor de thuisploeg voldoende om het kampioenschap te kunnen vieren. Excellent A1 bleef met een kater achter.

De opdrachten waren vooraf duidelijk: Constantia had aan een punt voldoende; Excellent moest winnen. In het eerste kwartier waren drie kansen te noteren: een ietwat mislukt schot van Niels Cornelissen ging net naast, een volley van Jannes van Dijk was net niet goed genoeg uitgevoerd en een kopbal van Constantia eindigde in de handen van de Excellent-keeper.

In de 16e minuut werd het 1-0 voor Constantia A1. Bij een voorzet van links was een Wanroijse aanvaller net wat daadkrachtiger dan keeper Noud van der Stoel. In de 34e minuut plaatste Jannes van Dijk de bal van ruim 20 meter via de binnenkant van de paal in het doel (1-1). Kort daarna viel  centrale middenvelder Sven de Rijck uit. Hij kwam ongelukkig ten val en brak daarbij zijn pols. Aangezien beide ploegen de zaakjes aardig voor elkaar hadden leek het erop dat er met een 1-1 stand gerust zou gaan worden, maar enkele minuten voor rust kwam Wouter Korf één tegen één te staan met een tegenstander. Gehinderd door een kapotte schoen verloor Wouter dat duel, waarna de 2-1 op het scorebord verscheen.

Vijf minuten na de hervatting kreeg Constantia een hoekschop te nemen die een speler van Constantia bereikte die in alle vrijheid de linkerbovenhoek kon uitkiezen. Dit deel hij doeltreffend waardoor het 3-1 werd en het kampioenschap wel erg ver weg was voor Excellent. Constantia kreeg nog een nieuwe kans, maar daarna rechtte Excellent de rug. Dik tien minuten later stond het 3-3. Eerst tikte spits Wouter Ermens een bal bij de 1e paal binnen en enkele minuten later ontving de beste speler van het veld, Jannes van Dijk, een diepe bal van Sven Heldens, omspeelde een tegenstander en legde de bal simpel in het “vijandelijke” doel. Excellent was over het geheel genomen de beter voetballende ploeg en had nu nog tijd genoeg om door te drukken. En deed dat ook. Eerst ging een doelpoging van Wouter Ermens nog over, maar kort daarna scoorde hij in de rebound de 3-4. Met nog twintig minuten te gaan was Excellent de virtuele kampioen.

Constantia drong aan en Excellent moest terug. Uitgespeelde kansen creëerde Constantia in de reguliere speeltijd niet, wel werd een doelpunt afgekeurd vanwege aanvallen van de Excellent-keeper. Het venijn zat hem in de staart. Laatste man Sven Heldens was met kramp uitgevallen en zijn plaatsvervanger, Benny Lenkens, ging onder een lange bal door. Een Constantia-aanvaller verscheen alleen voor de goal, maar Noud van der Stoel hield Excellent op kampioenskoers. Terwijl de laatste minuut ingegaan was mocht niet Excellent, maar Constantia een vrije trap nemen vanaf de zijkant van het veld. De hoge bal werd uiteraard voor de goal geslingerd, waar een speler van Constantia de bal in de verre hoek kon koppen: 4-4. Constantia was opnieuw virtueel kampioen. Excellent mocht aftrappen en kreeg via Jannes van Dijk nog een dikke kans op 4-5, maar de keeper van Constantia voorkwam een treffer.

Zo ging het najaarskampioenschap van de 3e klasse 102 en de felicitaties van onze zijde naar de thuisploeg. De prestatie van Excellent is er niet minder om. Na eerst drie wedstrijden in een lagere klasse gespeeld te hebben, moest Excellent vervolgens wekelijks aan de bak. Onder leiding van de technische staf Bart Jacobs, Daan van der Steeg en Nicky Reijs werd een hechte ploeg gesmeed die steeds meer waardering oogstte binnen de Excellent-gelederen. Dit leidde ertoe dat er vanmiddag dik 250 (!) bezoekers, waarvan het merendeel uit Oploo, getuige waren van deze kampioenswedstrijd. Wellicht nooit eerder stonden er zoveel toeschouwers bij een wedstrijd van een jeugdteam van Excellent. Misschien is dat wel het mooiste resultaat van deze najaarscompetitie! Al zullen de spelers daar wel anders over denken…