Wedstrijdverslag Excellent - Bruheze

van Steenhuijsstraat 35 A
5841AG
OPLOO

Met ons clublied uit de speakers lopen de oranjemannen en blauw-witten van Bruheze het veld op. Aan de gezichten van de spelers te zien, is het een spannende wedstrijd. Nadat de pupil van de week de aftrap heeft verricht, gaat het balletje rollen. Het veld is her en der gehavend uit de zomerstop gekomen.

3’ Via de rechterzijkant wordt de bal voor de Excellent goal geslingerd. De spits staat veel te vrij en krijgt de bal perfect op zijn hoofd. Eenvoudig knikt hij de bal in de goal. Het is een snelle, grote domper voor Excellent. 0-1

5’ Nog geen twee minuten later is er opnieuw een teleurstelling voor Excellent. Roel en Sven v G. knallen met de hoofden tegen elkaar. Bloed uit de neus en bij de ander bloed uit de wenkbrauw. Gelukkig is dokter Frans in de buurt. Hij lapt beide spelers weer op en kunnen weer verder met de wedstrijd.

De beginfase verliep niet zo best van Excellent-zijde, sommigen noemden het zelfs slecht. Er wordt niet de tijd genomen om de bal rustig over en weer te spelen en te bouwen richting het doel van tegenstander. Gehaast wordt er gekeken om zo snel mogelijk naar voren te gaan. Doordat de nauwkeurigheid ontbreekt, blijft het haasten en vliegen. Het tempo is hoog en er worden op het veld vele fysieke duels uitgevochten, Excellent delft daarin het onderspit. De tegenstander Bruheze, niet alleen herkenbaar aan de blauw-witte shirts, tevens ook aan de haren strak naar achter. Prima coupe. Had ik het zelf ook maar…

22’-‘24 De bezoekende partij probeert via de zijkanten door te komen. Middels een individuele actie of een voorzet hebben ze al regelmatig voor gevaar gezorgd. Enkele aanvallen via de zijkant na elkaar. Wederom een voorzet wordt het doelgebied van Excellent ingeslingerd. Daar staat de spit, nummer 10, die knikt de bal beheerst binnen. 0-2.

28’ Excellent is nog niet gevaarlijk geweest. Slechts enkele pogingen, voornamelijk via Sven v G., maar het is nog niet gelukt om in de 16 van Bruheze te komen. De keeper is nog niet getest, wel heeft hij al flink wat meters gemaakt. De keeper is een zeer actieve, mee voetballende keeper. Hij let goed op de steekpass en is niet bang om ver uit zijn doelgebied een onderschepping te doen.

36’ Vanwege duwen in de rug een vrije trap voor Excellent. Sven H. legt aan. Met zijn fluwelen linker swingt hij de bal voor. Thijn kleunt erin en valt de bal aan. Tussen verdediger en keeper klutst de bal omhoog en belandt voor de voeten van Sven v G. Die aarzelt niet en neemt de bal ineens uit de lucht. Het net trilt. Zijnet. Het is het eerste Excellent-gevaar van de wedstrijd.

De eerste helft zit er op. Het is voor Excellent nog niet de middag die het van te voren had gehoopt. In het combinatiespel zit vandaag te veel onnauwkeurigheid. Daarbij worden veel duels niet gewonnen. Bruheze weet via de zijkanten voor gevaar te stichten.

Interview met Excellent-fan Matt A.: ‘Ze zijn fysiek sterker en spelen beter. Tip, speel over de grond. De lange ballen door de lucht winnen ze niet. Het is slordig. Maar het is wel mooi weer.’

In de rust wordt er één keer gewisseld. Frans komt er in, Sven H. gaat eruit.

47’ De tweede helft is nog maar net onderweg en de vers ingebrachte Frans wordt aan het werk gezet. Met een steekpass komt Frans oog-in-oog met de keeper. Hij faalt niet en schiet de bal tegen de touwen. Goal! Helaas steekt de grensrechter de vlag in de lucht, buitenspel. De Excellent-spelers zijn het er niet mee eens. Een befaamde, ‘Hij niet!’, galmt over het veld. De scheids is onverbiddelijk. Het blijft 0-2.

54’ Oei oei oei. Via links breekt nummer 13 van de blauw-witten door. Met een individuele actie legt hij de gehele Excellent verdediging in de leuren. En prikt beheerst de bal in de lange hoek. 0-3

Geheel uit de lucht vallen, is de derde tegentreffer niet. Bij Excellent staat het niet goed. Steeds vaker komt Bruheze er doorheen.

63-64’Hoge bal op Frans. Frans kopt de bal door op Sven v G. Die peert hem op goal. Helaas net naast. Het is het eerste wapenfeit van Excellent in de tweede helft. De ban is gebroken. Daaropvolgend direct weer een grote kans. Roel mikt helaas op de paal.

77’ Een aanval van Bruheze. Korte 1-2, nummer 10 maakt zich breed en ontdoet zich daarmee van zijn persoonlijke tegenstander. Koel rond hij af. 0-4.

Sven v G. kan met enkele individuele actie de bal wat vasthouden op de helft van Bruheze. De bal kleeft aan zijn voet als een sticker op een paal. Dit zorgt voor wat rust. Maar tot gestructureerde aanvallen komt het vandaag helaas niet.

86’ De troostgoal. Korte combinatie door het midden. Sven steekt de diepgaande Roel weg. Roel prikt de bal beheerst in het mandje. 1-4.

Bruheze was feller, meer beleving, meer passie, meer wil om te winnen. En zo geschiedde. Opmerkelijk, want het zijn juist de kenmerken waar Excellent het vaak van moet hebben. En juist in het verleden is het team daar zo om geroemd. Maar vandaag lukte dat niet. Het is stof om over na te denken, stof om te bespreken. Op naar volgende week!