Excellent moet genoegen nemen met gelijkspel

ONDO 1 (zon)

3e klasse C

10 maart 2024 14:30

S.J.M. Janssen

Sportpark Het Domein
van Steenhuijsstraat 35 A
5841AG
OPLOO

OPLOO [TT] - Excellent had gehoopt een gaatje te kunnen slaan met de onderste ploegen in de 3e klasse C. Door het 0-0 gelijkspel tegen ONDO uit Asten-Heusden kwam dat er niet van, maar staat de ploeg van trainer/coach John Janssen inmiddels wel in het linkerrijte van de rangschikking. Een grote groep achtervolgers blijft Excellent echter wel in de nek hijgen.

Excellent moest het opnieuw stellen zonder de geblesseerden Sven Heldens, Thijn Cornelissen en topscorer Roel Verberk. Dat biedt dan weer kansen voor andere spelers. Eén daarvan was Tijn Pouwels die na zijn goede invalbeurt tegen Hegelsom nu vanaf het begin mocht starten. Hij speelde op het middenveld een verdienstelijke wedstrijd en werd na 75 minuten moegestreden vervangen door Tijs Kroot. Net als in de heenwedstrijd was het ook nu een Sturm und Drang-wedstrijd. Daar had de Oploose ploeg de nodige moeite mee. De eerste twintig minuten werd gekenmerkt door veel balverlies aan de zijde van Excellent. Kansen waren er toen ook niet te noteren aan beide zijden. Daarna kreeg Excellent veel meer controle over de wedstrijd en bleven de eerste kansen niet lang uit. In de 23e minuut kwam Frans Cuppers net niet goed uit bij een strakke lage voorzet om de 1-0 aan te tekenen. Drie minuten later speelde Frans Cuppers collega-aanvaller Sven van Gelder aan die vervolgens in de zestien over een uitgestoken been ging. De routinier ontfermde zich zelf over de stafschop. Deze werd echter knap gepakt door de ONDO-keeper. Hiermee voorkwam de jonge doelman dat de wedstrijd opengebroken werd. ONDO hoefde daardoor hun strijdwijze niet aan te passen en was in de slotfase van de eerste helft ook twee keer dicht bij een voorsprong. Goed om te zien is dat Excellent de voorbij weken meer en meer bij de hand genomen wordt door de jonge aanvoerder Jeroen Lenkens (in de rug gedekt door Mark Thomassen) en middenvelder Gido Kurvers. Laatstgenoemde stond in de 35e minuut aan het einde van een goede aanval, maar zijn schot ging naast.

De tweede helft begon met een hachelijk moment voor de goal van Excellent. Een doelpunt leverde deze situatie niet op en achteraf gezien volgde daarna de fase waarin Excellent het verschil had moeten maken. Sven van Gelder toonde regelmatig zijn verfijnde techniek waarmee hij keer op keer zijn tegenstanders het bos in stuurde. Direct of indirect leidde dat ook tot kansen, maar de nota bene reservekeeper van ONDO werd de man of the match. Eerst redde hij op een te zachte inzet van Frans Cuppers, niet veel later was hij de baas bij een hoge voorzet van Sven van Gelder en kwam hij ook als winnaar uit de bus bij de grootste mogelijkheid van Excellent toen er bij een uitbraak een overtal ontstond. Op het moment dat Frans Cuppers als laatste station aan afronden dacht zat de doelman er net voldoende tussen om dat te verhinderen. Coach John Janssen had onvoldoende aanvallende opties achter de hand om de wedstrijd alsnog te doen kantelen. Sterker nog in de resterende tijd waren de beste mogelijkheden zelfs nog voor de gasten. Bij een schot op de buitenkant van de paal kwam Excellent goed weg. Daardoor eindigde de wedstrijd, net als in Asten-Heusden, in een gelijkspel: 0-0.

Volgende week speelt Excellent de uitwedstrijd tegen SV United. Opnieuw een belangrijke en lastige opgave.