Excellent overtuigend langs SV United

van Steenhuijsstraat 35 A
5841AG
OPLOO

Terwijl de vloer van de kantine wederom gerenoveerd wordt en er een tent ter vervanging is geplaatst, staat het eerste elftal van Excellent klaar om te starten tegen de nummer laatst van de competitie. Na tweemaal een remise gespeeld te hebben zijn de mannen gehaaid om de drie punten binnen te slepen vandaag, dit zou wel moeten lukken met een uurtje extra slaap afgelopen nacht (dit extra uurtje geldt trouwens ook voor de United). Terwijl Excellent aftrapt begint het met regenen. Toen ik net wilde googelen waar de club vandaan komt, hoorde ik iemand zeggen dat het Limburgse Wanssum hun thuishaven is. “Bedwanssum” hoor ik Matt Kuijpers daarna grappen. Na deze opmerking kan de wedstrijd dan echt beginnen.

Excellent is meteen gevaarlijk in de eerste minuten van de wedstrijd. Roel Verberk komt dichtbij de openingstreffer met een dribbel, maar deze wordt afgevlagd. Een aantal minuten later krijgt Thijn Cornelissen een kopkans na een voorzet van deze zelfde Roel. Met tien minuten op de klok valt de eerste goal. Na een fraaie steekbal van Timo Cornelissen passeert Sven van Gelder de keeper en zet Excellent op voorsprong. Een kleine tien minuten later schiet Guido Kurvers na een individuele actie knap de bal tussen de benen van de keeper door tegen het net, 2-0. Na deze goal ontstaat er een fase waarin de Oplonaren op een overtuigende manier domineren en de brigade uit Wanssum heeft weinig (lees: niks) in te brengen. Na een aantal kansen schiet Timo even later loeihard binnen en wordt het verschil drie versus nul. SV United snakt naar de rust, maar de rust laat nog even op zich wachten. In de laatste minuut van de eerste helft passeert Roel zijn directe tegenstander (deze glijdt hopeloos uit) en schiet met zijn rechter de bal ongelofelijk hard in de kruising. Die zit. “Deze goal doet me denken aan die goal die Messi scoorde tegen Bayern München in 2015, toen viel Boateng ook op de grond” hoor ik iemand zeggen. Deze vergelijking vond ik een beetje ver gaan, maar ter bevordering van de sfeer langs de zijlijn ging akkoord met zijn opmerking. De kansen voor tegenstander lijken geminimaliseerd tot nul.

Tijdens rust neem ik een kijkje in de tijdelijke kantine-tent waar op een scherm Ajax het opneemt tegen PSV. De sfeer is daar gespannen, dus ik ben blij als ik na een kwartier in mijn ooghoek de spelers van Excellent weer naar buiten zie lopen. In het eerste kwartier van de tweede helft gebeurt er weinig en Excellent lijkt de buit al binnen te hebben: dan maar het publiek vermaken dacht Sven van Gelder. Dit lukte in de zestigste minuut toen hij de bal op een eigenwijze manier achter het stambeen binnen werkte. Helaas wordt deze afgekeurd en een bezwaarschrift richting de scheidsrechter maakt geen verschil. Tien minuten later is goal nummer vijf nu wel in de maak. Gister trapte Joris nog succesvol het nieuwe carnavalsseizoen af met zijn band ‘The Amazing Allstars Orchestra’ (wat blijkbaar een prima band is) en nu verovert hij op een simpele manier de bal, zodat Roel daarna deze eenvoudig in de hoek kan schuiven. Toevalligerwijs breekt hierna ook de zon door, alsof de engelen erom vroegen. De natte regen verdwijnt, de kansenregen van Excellent begint. Verder valt het me op dat verdediger Mark Broeks het veld nauwlettend in de gaten houdt en alle losse polletjes weer netjes terug in het veld stopt, achteraf hoorde ik dat hij afgelopen donderdag gekozen was tot bestuurslid Accommodatie. Gefeliciteerd Mark. Als kers op de taart maakt invaller Frans Cuppers er via een rebound 6-0 van en dit blijkt ook de definitieve uitslag te worden. Doelman Tij Kroef keepte een solide wedstrijd en Excellent klimt naar de achtste plek en heeft eindelijk weer een overwinning te pakken. Chapeau voor onze mannen!