Broodnodige drie punten blijven in Oploo

Sparta'18 1 (zon)

3e klasse C

4 februari 2024 14:30

V. van der Cruijsen

Sportpark Het Domein
van Steenhuijsstraat 35 A
5841AG
OPLOO

De stand op de ranglijst voor de wedstrijd gaf het belang aan voor de Oranjemannen. Bij puntverlies zou Excellent afzakken naar een rechtstreekse degradatieplaats. Excellent begon dan ook zeer fanatiek aan de wedstrijd. Voor elke meter werd geknokt. Dat leverde in de eerste vijf minuten al meteen twee kansen op. Een schot van Benny Lenkens en een vrije trap van Sven van Gelder misten net het doel. In de 13de minuut gevolgd door een prachtige aanval van de thuisploeg. Frans Cuppers zag zijn inzet gekeerd door de Sevenumse doelman. De hoekschop leverde niets op.

Tegen de verhouding in kwam Sparta in de 20ste minuut op voorsprong. Eerst werd nog een enorme kans om zeep geholpen, maar Excellent kreeg de bal niet uit het strafschopgebied. Luc Wolters scoorde de 0-1 voor de gasten. Lang kon Sparta niet genieten van de voorsprong. Twee minuten later lag de bal in het andere doel. Een schot van Benny Lenkens werd door Roel Verberk van richting veranderd: 1-1. Excellent bleef strijden voor elke bal en regelmatig werden mooie combinaties op de mat gelegd. Net na de gelijkmaker weer een mooie aanval van de thuisploeg. De keeper van Sparta keerde het schot. In de 28ste minuut kwam Excellent goed weg. Een voorzet van de gasten werd op spectaculaire wijze door Jeroen Lenkens met een omhaal uit het lege doel gehaald. Daarna was het de beurt weer aan Excellent. Twee grote kansen waren aan de spitsen niet besteed. Sven van Gelder schoot in kansrijke positie over en een minuut later kon Frans Cuppers een fraaie voorzet van Thijn Cornelissen net niet binnenglijden.

Toen iedereen zich al verzoende met een 1-1 ruststand zat het venijn van deze aantrekkelijke helft in de staart. In de 42ste minuut werd een voorzet vanaf de rechterkant door de volledig vrijstaande Sparta-spits Luc Wolters binnengekopt. Maar ook nu konden de gasten niet lang genieten van de voorsprong. Een minuut na de 1-2 stond het alweer gelijk. Sven van Gelder rondde koelbloedig af na een mooie pass van Roel Verberk. Zo konden beide ploegen met een 2-2 ruststand naar de thee.

De tweede helft begon weer met een fel op de bal zittend Excellent. Dat leverde binnen 5 minuten meteen drie kansen op. Respectievelijk Frans Cuppers, Sven van Gelder en Thijn Cornelissen wisten deze buitenkansjes niet te verzilveren. Daarna kwam Sparta ‘18 iets beter in de wedstrijd. Echte grote kansen kregen beide ploegen tot de 60ste minuut niet meer. Excellent voelde het belang van de wedstrijd en ging daarna vol voor de winst. In de 60ste minuut werd een mooi schot van Sven van Gelder gekeerd door de doelman van de gasten. Ook Sparta was niet ongevaarlijk en kwam af en toe dicht bij een hernieuwde voorsprong. In de 70ste minuut kon het thuispubliek weer juichen. Weer een mooie aanval leverde een hoekschop op. Uit deze hoekschop kopte Frans Cuppers de Oranjemannen voor het eerst deze middag op voorsprong: 3-2. Het bleef spannend want zowel Excellent als Sparta ‘18 bleven veel strijd leveren en zochten de overwinning. In de 84ste minuut kwam voor de derde keer deze middag een gelijke stand op het scorebord. Uit een corner van de gasten kopte Thomas Lucassen de 3-3 binnen. Na hard werken kreeg Excellent uiteindelijk toch het verdiende loon. In de 86ste minuut soleerde Roel Verberk fraai in het vijandige strafschopgebied langs een aantal spelers en wist uiteindelijk ook de keeper te passeren: 4-3.

In de voorlaatste minuut kreeg Excellent nog een mooie gelegenheid om de wedstrijd in het slot te gooien. Een mooie pass door het midden werd niet afgerond. Een echt slotoffensief van de gasten uit Sevenum bleef uit zodat Excellent de broodnodige drie punten in Oploo wist te houden. De  inzet en werklust die in deze wedstrijd werd getoond biedt hoop voor de toekomst.