Uiteindelijk nog een punt

van Steenhuijsstraat 35 A
5841AG
OPLOO

Het is niet dat ik wereld vreemd ben, maar voor de wedstrijd moest ik toch even googelen naar “Hegelsom”. Een dorp onder de noordelijke rook van Venlo, ruim 1900 inwoners en slechts 22 km van Oploo gelegen. Voor landelijke begrippen kunnen we van een derby spreken. Slechts weinigen zullen het hier mee eens zijn.

Voor zowel Hegelsom als Excellent was de wedstrijd erg belangrijk. Excellent had slechts 1 punt uit de vorige 2 duelsgehaald. Hegelsom had de eerste wedstrijd verloren, maar putte moed uit het gewonnen duel van afgelopen zondag tegen Panningen.

Excellent begon de wedstrijd erg gedreven. Veel duels werden gewonnen en Hegelsom werd goed onder druk gezet. Ook de flanken, met name de rechter, werden goed gebruikt en leidde tot vele hachelijke situaties voor het doel van de gasten.

Dit resulteerde eigenlijk de gehele eerste helft in een fors overwicht voor de oranje brigade. Hegelsom probeerde wel rustig van achteruit op te bouwen, maar kwam vaak amper voorbij de middellijn door voortijdig balverlies. Excellent was veel feller in de duels en schakelde vaak snel om van verdediging op aanval.

Dit monde uiteindelijk uit in een groot aantal kansen voor de thuisploeg in de eerste helft. De mooiste kans was voor Frans Cuppers in de 30e minuut, welke, na goed doorkomen van Excellent op rechts, gevolgd door een prima voorzet, met een subliem hakje de bal net over de kruising zag zeilen.

De grootste kans in de eerste helft was voor Roel Verberk in de 40e minuut. In een scrimmage schoot hij de bal van dichtbij op doel welke echter door een verdediger van de lijn werd gehaald. Hegelsom kon in de gehele eerste helft hier geen enkele echte kans tegenover stellen. Al met al was het een klein wonder dat Hegelsom de stormloop van Excellent tot aan de rust kon weerstaan en er met een 0-0 stand van de thee kon worden genoten.

Na de rust nam Excellent weer het overwicht met twee reëelescoringskansen voor Sven van Gelder. Hegelsom bleef moeite houden met de steeds opkomende Mark Thomassen. Echter een eerste noodzakelijke redding van Excellent keeper Tij Kroef in de 61ste minuut (!) betekende een ommekeer in de wedstrijd. Hegelsom nam het initiatief en kwam meer voor de Excellent goal. Na 67 minuten kon Niek van der Sterren op het randje van buitenspel doorlopen en maakte de 0-1. Hierna begon een rommelige fase. Bij Excellent kwamen Thijn Cornelissen en Benny Lenkens in de ploeg. Het werd wat slordiger , wat meer irritaties over en weer, maar geen kansenmeer. In de 75ste minuut zette trainer John Janssen zijn verdediging “een op een”. Igo Vissers en Tijn Pouwels werden ingebracht. De wedstrijd kantelde weer in het voordeel van Excellent. In de 83ste minuut hield de Hegelsomse doelman knap twee schoten uit doel. In minuut 86 werd de doorgebroken Roel Verberk onreglementair door Joeri Arts afgestopt. Dit betekende rood voor laatstgenoemde. In minuut 93 ging een schot van Thijn Cornelissen net over. Het slot naderde en de door gebroken Roel Verberk werd afgevlagd voor buitenspel. Echter een eerder dubieus vlag signaal voor een uitbal werd de Hegelsomse grensrechter fataal. De scheidsrechter overrulede de omhooggestoken vlag en keurde de mooi ingeschoten bal goed.

3 gele kaarten wegens protesteren en een aftrap verder konden beide ploegen een punt bijschrijven. Zoals Excellent trainer John Jansen de wedstrijd kort omschreef: uiteindelijk toch nog een punt.