Onnodig verlies van Excellent tegen SV Panningen

van Steenhuijsstraat 35 A
5841AG
OPLOO

Na het midweekse verlies in de uitwedstrijd tegen het sterke HVV in Helmond liep Excellent zondag op Het Domein tegen een onnodige nederlaag aan tegen laagvlieger SV Panningen (1-2). Aan inzet ontbrak het niet bij Excellent, maar toen de ploeg eenmaal op achterstand was geraakt lukte het niet meer om terug te slaan. Door het verlies zakt de ploeg enkele plaatsen op de ranglijst.

Aanvankelijk leek er geen vuiltje aan de lucht, want Excellent kwam fel uit de startblokken en de kleine kansen die dat opleverde werd door doelman Jordy Nelissen van Panningen onschadelijk gemaakt. In de 9e minuut was hij echter kansloos. Sven van Gelder stuurde Mark Thomassen op rechts de diepte in. Zijn strakke voorzet werd door Roel Verberk beheerst in de hoek getikt (1-0).

De gasten lieten zich niet onbetuigd, want eerst moest aanvoerder Jeroen Lenkens voor zijn doelman redding brengen en even later had Excellent geluk dat een doorgebroken spelers slechts in het zijnet schoot. En in de 17e minuut wist Excellent-doelman Tij Kroef knap redding te brengen met de voet.

Het spel golfde voortdurend op en neer omdat geen van de beide ploegen grip wist te krijgen op het middenveld. Vermakelijk was het wel, maar zeker niet hoogstaand want snelle aanvallen werden vaak afgewisseld met slordig balverlies. Net nadat Roel Verberk een voorzet van Sven van Gelder rakelings naast had gekopt, zette Panningen op de rechterflank een lang uitgesponnen aanval op. De lage voorzet werd door Nick Wilmer onhoudbaar binnengeschoten (1-1).

Excellent ging niet bij de pakken neerzitten. Na ruim een half uur wedstrijd resulteerde dat in nieuwe kansen zoals de kopbal van Thijn Cornelissen (naast) uit een voorzet van Roel Verberk, een knappe schuiver van Sven van Gelder (voorlangs) en na een nieuwe rush van Mark Thomassen over rechts miste Roel Verberk op een haar het doel.

Op-en-neer-strijd

Na de rust bracht Excellent-trainer John Jansen Igo Vissers in de ploeg om de linkervleugel meer te bestrijken. Het eerste gevaar na de thee kwam echter van Panningen, want doelman Tij Kroef wist na weer een Panningen-aanval over rechts met een knappe redding een doelpunt te voorkomen.

Aan de overkant was een strakke voorzet van Igo Vissers net niet bereikbaar voor aanvaller Roel Verberk. In minuut 56 stuurde Sven Heldens met een prachtige dieptepass Sven van Gelder de diepte in. Met een knappe tackle wist een Panningenverdediger Van Gelder van scoren af te houden.

In de op-en-neer-strijd, overigens prima geleid door scheidsrechter Wolterink, was het in de 65e minuut Panningen dat weer eens aandrong. De bal kwam in de voeten van Bas Wilmer, die zich knap vrij draaide en vanaf 20 meter onhoudbaar in de linkerbenedenhoek doel trof (1-2).  Voor Excellent-trainer Jansen het signaal om Frans Cuppers in te brengen om in elk geval een gelijkspel uit het vuur te slepen.

Excellent zette een slotoffensief in, maar wist het net niet meer te vinden. De beste mogelijkheid was er voor Igo Vissers, die vlak voor het einde van de reguliere speeltijd voorlangs schoot. Aan de andere kant verzuimde Panningen de wedstrijd in het slot te gooien, door een bijna niet te missen kans toch om zeep te helpen. Even later konden ze toch juichen, terwijl de oranjemannen zonder punten teleurgesteld het veld verlieten.