Excellent wint en behoudt kans op derde plaats

Stiphout Vooruit 1 (zon)

23 april 2023 14:30

mevr W.W. Gijsbers

Sportpark Het Domein
van Steenhuijsstraat 35 A
5841AG
OPLOO

Dankzij een zwaar bevochten 1-0 zege op de directe rivaal Stiphout Vooruit heeft Excellent een belangrijke stap gezet naar de derde plaats in het eindklassement, die recht geeft op deelname aan de nacompetitie. De overwinning op het Domein, met Frans Cuppers als matchwinner, was zeker ook te danken aan sterk collectief verdedigen.

Voordat scheidsrechter Wendy Gijsbers het beginsignaal gaf, werd 1 minuut stilte in acht genomen vanwege het overlijden van de 52-jarige Dirk Derison, clublid van Stiphout Vooruit. Vanaf het begin speelden veel duels zich af op het middenveld. Beide ploegen probeerden wel de aanval te zoeken, maar tot veel doelgevaar kwam het lange tijd niet. Het combinerende Stiphout, met de wind in de rug, had dan wel een licht veldoverwicht, Excellent mikte vooral op snelle uitvallen. Dat was het beeld van het eerste halfuur.

Bij de snelle uitvallen werd drie keer een van de oranje-voorwaartsen de diepte in gestuurd, even vaak werd de aanval door de goed meevoetballende doelman van Stiphout onschadelijk gemaakt. In de 39e minuut werd de snelle aanvaller Thijn Cornelissen gevloerd, wat zijn directe tegenstander geel opleverde. Timo Cornelissen bracht de vrije trap scherp in het doelgebied. In de scrimmage die er door ontstond, wist Stiphout met grote moeite een treffer te voorkomen.

Op slag van rust was Excellent nog dichter bij een treffer. Tot twee keer toe speelde de technisch vaardige Sven van Gelder zich knap vrij. De eerste keer bereikte hij Timo Cornelissen, die zijn felle schot door doelman van Stiphout knap gekeerd zag worden. De doelman was even later kansloos geweest, maar hij zag tot zijn geluk dat Frans Cuppers een fraaie voorzet van Sven van Gelder tegen de buitenkant van de paal kopte. Kort daarna floot de uitstekend leidende scheidsrechter Gijsbers voor de 0-0 ruststand.

Fout afgestraft

Na de thee, nu met Excellent de wind meer in de rug, probeerde Excellent het offensief door te trekken. Maar ook nu golfde het spel weer op en neer tussen de beide doelgebieden. Tot in de 56e minuut een verdediger van Stiphout te kort terugspeelde op zijn doelman. Frans Cuppers was er als de kippen bij, onderschepte de bal, omspeelde de doelman en wist uit een scherpe hoek de 1-0 binnen te tikken.

Stiphout Vooruit, dat wist dat Excellent in het klassement nu op gelijke hoogte was gekomen, ging op zoek naar de gelijkmaker. De druk werd opgevoerd, maar de taai verdedigende defensie van Excellent hield stand. De uitblinkende rechterflank verdediger Mark Broeks, wist de linkerspits van Stiphout knap uit te schakelen. Trainer John Janssen, die met Rick van Koulil en Roel Verberk verse krachten in de ploeg bracht, liet duidelijk van zich horen. Hij coachte zijn ploeg luidkeels door het offensief heen.

Excellent-doelman Tij Kroef, die verschillende keren handelend moest optreden, had geluk toen hij in de 62e minuut een afstandsschot liet glippen maar tot zijn opluchting zag dat de bal tot corner werd verwerkt. Over geluk mocht Excellent niet klagen, met name omdat de tegenstander het vizier niet op scherp had staan. In de 80e minuut, na weer een hoekschop van Stiphout, werd de bal van de doellijn gekopt en in de blessuretijd werd tot twee keer toe van dichtbij hoog over het Oploose doel geschoten. Excellent stelde daar enkele uitvallen tegenover, welke twee keer onreglementair werd onderbroken en de beide Stiphouters geel opleverde. En bij vrije trap, toegekend nadat Gido Kurvers op de rand van het strafschopgebied was gevloerd, richtte Frans Cuppers te hoog. De matchwinner mag zich met zijn ploeggenoten opmaken voor de laatste twee wedstrijden, met misschien wel de nacompetitie voor een plek in de 2e klasse als beloning!

Excellent_Stiphout_Vooruit.jpg

Spelers en begeleiders van Excellent worden met gejuich onthaald na de 1-0 overwinning op Stiphout Vooruit.