Excellent wint: voetballeven van Teun in Excellent 1 krijg verlenging

van Steenhuijsstraat 35 A
5841AG
OPLOO

Dankzij een verdiende 2-0 overwinning op directe concurrent EGS’20 en verlies van de andere rivaal Stiphout Vooruit voetbalde Excellent zich in de slotwedstrijd van seizoen 2022-2023 naar een knappe derde plaats in het eindklassement. De bonus van deze positie is deelname in de nacompetitie, met als inzet een plek in de tweede klasse. Het voetballeven van Teun Verberk in Excellent 1 krijgt zo nog een verlenging.

Op een zonnig sportpark ‘Het Domein’ zagen toeschouwers EGS’20 beginnen met een overwicht, zonder echt heel gevaarlijk te worden. Twee corners van de Graafsche combinatieclub leverden niets op en een kopkans na een voorzet van rechts werd gemist.
Het eerste gevaar van Excellent kwam na ruim een kwartier spelen van een gedreven spelende Igo Vissers die zijn te zachte inzet gekeerd zag worden door de EGS-goalie. Vijf minuten later moest deze doelman een hard ingeschoten bal van Vissers uit het doel boksen.
Na een half uur spelen trok EGS het spel weer meer naar zich toe, zonder echt gevaar te stichten voor het doel van Excellent-doelman Tij Kroef. Excellent probeerde daar snelle uitvallen tegenover te stellen. Bijna had Roel Verberk succes, maar zijn schuiver ging rakelings voor het Graafse doel langs. Dat was uitstel van executie van in minuut 38 bracht Mark Thomassen de bal voor het doel en zijn voorzet werd door Igo Vissers knap binnen gewerkt (1-0). Hij zette een lange sprint in naar de bank, om het succes te delen.

Kilometervreter

Ook na rust was er misschien wel evenwicht op het veld, maar Excellent was veel gevaarlijker. Een knappe opmars van Mark Thomassen op rechts, bracht Roel Verberk vrij voor het doel. Zijn inzet ging rakelings naast het doel. Even later was het Roel Verberk die Igo Vissers bediende. Zijn harde schot ging net over de lat. In de 58e minuut moest de defensie van EGS toch buigen. Kilometervreter Thijn Cornelissen, die plotseling vrij baan had, knalde even buiten het strafschopgebied snoeihard en onhoudbaar raak (2-0). Hij vierde de voltreffer uitbundig met vrienden langs de lijn, waarbij de rest van het team hem volgde. Excellent kreeg nog meer kansen, zoals een schot van Sven van Gelder dat net voorlangs het Graafse doel ging en een vrije trap, waarbij Timo Cornelissen te hoog mikte en een fraai schot van Gido Kurvers dat de doelman knap wist te pareren.
In de slotfase, waarin Excellent-trainer John Jansen vermoeide spelers wisselde, zette EGS’20 aan voor een slotoffensief. De Oploose defensie, zoals zo vaak solide aangestuurd door Teun Verberk, gaf geen krimp. Een keer was EGS dicht bij een treffer, maar Tij Kroef wist de hoge inzet met zijn linkerhand nog tot hoekschop te verwerken.

Erehaag

Ver in blessuretijd haalde trainer John Janssen van Excellent aanvoerder Teun Verberk naar de kant voor een applauswissel. Niet alleen de spelers van Excellent, maar ook de sportieve tegenstanders van EGS begeleiden de afscheidnemende verdediger met applaus.
Daar bleef het niet bij, want direct na het laatste fluitsignaal van de scheidsrechter, werd Teun op het veld toegesproken door Excellent-voorzitter Peter van den Bogaart. Ondertussen zongen de fans het populaire clublied.
Zowel zijn huidige ploeggenoten als de oud-spelers in zijn langdurige voetballeven in Excellent 1 (18 seizoenen) boden het stoppende clubikoon een cadeau aan. Echtgenote Anne en hun twee zonen assisteerden bij het uitpakken. En op weg naar de kleedkamer werden Teun en zijn gezin met een ovationeel applaus begeleid door een erehaag van Excellenters.
Intussen was de eindstand van de wedstrijd Handel-Stiphout Vooruit al komen binnenrollen (4-1), met voor Excellent en Teun Verberk als uitkomst de begeerde derde plaats in de 3e klasse D en het toetje van de nacompetitie.