Excellent heeft er schik in en maakt er acht

Germania 1 (zon)

1 mei 2022 14:30

L.J.C.M. van der Ven

Sportpark Het Domein
van Steenhuijsstraat 35 A
5841AG
OPLOO

OPLOO – De negentiende wedstrijd van Excellent 1 in de derde klasse D werd een doelpuntenfestival, Het eens zo roemruchte Germania uit Groesbeek werd met 8-1 aan de kant geschoven. Sven van Gelder had met vier doelpunten een groot aandeel.

De 2-1 nederlaag van vorige week tegen Handel was een tegenvaller in de strijd om nacompetitievoetbal. Zes wedstrijden “zomeravondvoetbal” of er alsnog vol voor gaan? De ploeg maakte deze keuze aan de hand van een motivatiefilmpje expliciet en bespreekbaar en koos voor het laatste. In het voetbal is immers van alles mogelijk.

In een Groesbeeks drieluik was Germania de eerste tegenstander. Deze vereniging speelde in een niet al te ver verleden nog op het allerhoogste amateurniveau. Vandaag de dag strijdt het tegen degradatie naar de vierde klasse. Excellent moest het vanmiddag doen zonder de trouwe supporter Bert Heijligers, die vorige week overleed. Op het veld ontbrak de geblesseerde Thijn Cornelissen. In de openingsfase zagen de toeschouwers twee ploegen die aan elkaar gewaagd waren. De Groesbekers hebben een uitstekende aanvaller in hun midden, waar Mark Broeks zijn handen vol aan had. In de rug gesteund door Jeroen Lenkens, die zich dit seizoen geruisloos in de basis gespeeld heeft, en laatste man Teun Verberk werd dit gevaar aan banden gelegd. Keeper Niek Verhoeven werd enkele keren getest en liet op die momenten zijn goede vorm zien. Vanuit deze gesloten organisatie kon Excellent op zoek naar een voorsprong. Die kwam er na dik twintig minuten: Roel Verberk stuitte nog op de keeper, maar de rebound was voor Frans Cuppers (1-0). Germania was nog niet aangeslagen, maar kreeg vlak voor rust nog twee doelpunten om de oren. In de 43e minuut kopte Roel Verberk, toch niet de grootste van het veld, een voorzet van Timo Cornelissen binnen. In de blessuretijd stormde flankspeler het strafschopgebied binnen, kwam daar door eigen toedoen ten val. Ook fluiten blijft mensenwerk, maar dit besluit was wel erg zuur voor de ploeg van voormalig NEC-speler Jeffrey Kooistra. Je zou bijna gaan twijfelen, maar Excellent accepteerde het cadeau en Sven van Gelder schoot een 3-0 ruststand op het scorebord.

Excellent begon niet goed aan de tweede helft en binnen vijf minuten scoorden de Groesbekers de 3-1. Een aanvaller van Germania werd weinig in de weg gelegd en soleerde door het strafschopgebied om vervolgens de bal in de verre hoek te schuiven. Germania dacht aan meer, maar acht minuten later scoorde Sven van Gelder met een lob over de keeper de 4-1. Daarmee was het verzet van de bezoekers wel gebroken. Aan de zijkanten kregen Mark Thomassen en Timo Cornelissen zeeën van ruimte, kwamen de bezoekers overal te laat en combineerde Excellent naar een historische uitslag. In de 65e minuut speelde Sven van Gelder zich vrij en joeg vervolgens van buiten de zestien de bal hoog in de goal (5-1). Twintig minuten voor tijd eindigde een combinatie tussen Sven van Gelder en Frans Cuppers bij de doorgelopen Gido Kurvers. Heel beheerst pakte ook hij zijn doelpunt mee (6-1). Drie minuten later baande een subtiele beweging van Frans Cuppers voor Sven van Gelder de weg naar de goal. De ervaren aanvaller omspeelde de keeper en scoorde de 7-1. Dik tien minuten voor het einde kwam de eindstand op het bord. Een mooie voorzet van Sven Heldens werd van dichtbij binnen gevolleerd door Timo Cornelissen (8-1).

Komende zondag is Excellent 1 vrij, waarna het volgende week donderdag op bezoek gaat bij Groesbeekse Boys.