Voetbalmarathon Excellent 1 gestart

Waterval 9
5427HL
BOEKEL

BOEKEL - Afgelopen zondag haalde Vitesse '08 nog een streep door het duel met Excellent, maar gisteren kon het eerste elftal van Excellent na ruim 100 competitieloze dagen dan eindelijk de competitie hervatten.  Op 28 november speelde Excellent de laatste wedstrijd tegen SV De Braak. Gisteren mocht de ploeg van John Janssen op bezoek bij koploper Boekel Sport. Na een moeizaam begin speelde Excellent een prima wedstrijd. Dat het nog geen punt(en) opleverde was bijna bijzaak.

Sinds september speelde Excellent 9 competitiewedstrijden. In de resterende maanden zijn er nog 14 te spelen. Engelse weken dus; een fenomeen waar amateurclubs niet eerder mee te dealen hadden. Niet alleen het eerste elftal heeft hiermee te maken, maar ook de overige seniorenteams.  Veel wedstrijden en minder (gericht) trainen.  Een duidelijke visie om dit in goede banen te leiden lijkt een voorwaarde te zijn. Keuzes maken die in dienst staan van het voetbalplezier.

Excellent trof het niet bij de competitiehervatting. Het mocht aantreden tegen de lijstaanvoerder Boekel Sport; een vereniging met een veel groter potentieel, die afwezigen veel beter op zouden moeten kunnen vangen. Excellent-trainer John Janssen moest gisteren op het wedstrijdformulier vijf spelers vervangen. Omdat de vorm van de ploeg een groot vraagteken was koos de Ottersumse oefenmeester voor een eenvpoudige strijdwijze.  Van de tegenstander is bekend dat ze fysiek sterk zijn en graag snel de diepte zoeken richting diepgaande aanvallers. Dat was ook deze keer zo. Het leidde tot voortdurende dreiging van de thuisploeg. Toch had Excellent in de tiende minuut een serieuze kans, maar het schot van Daan Verberk ging voorlangs. Kort daarna kwam Excellent goed weg toen een doelpoging van Boekel Sport op de lat eindigde. Even later moest Excellent een onhandige actie in de zestien bekopen met een strafschop tegen. Dit buitenkansje werd in de rechterhoek geplaatst, terwijl keeper Gido Lenkens voor de andere hoek koos (1-0). Boekel Sport bleef dominant en dreigend, maar het duurde tot de 42e minuut voordat dit tot een grote kans leidde. Met een geweldige redding voorkwam Gido Lenkens dat de thuisploeg de score nog voor de rust verdubbelde.

In de laatste fase van de eerste helft kwam Excellent al beter in het spel en dat zette zich de gehele tweede helft door.  Er ontstond een leuke wedstijd, waarbij de spelers keihard voor elkaar werkten en waarbij meer en meer de voetballende oplossing gezocht werd. Het was bemoedigend dat hier ook kansen uit voort kwamen. De doelkansen van Frans Cuppers, Sven van Gelder en Teun Verberk waren wellicht geen 100% doelkansen, maar toch kon de gelijkmaker niet uitgesloten worden.  Doordat ook Boekel Sport hun mogelijkheden niet omzette in doelpunten bleef het lang spannend in dit duel tussen de nummer één en drie van de 3e klasse D. Tien minuten voor tijd viel de wedstrijd dan toch in een definitieve plooi. Een uitbraak van Boekel Sport over de rechterkant werd afgesloten met een lage schuiver in de verre hoek (2-0).

Ondanks de nederlaag verdient de ploeg een dik compliment voor de wijze waarop deze wedstrijd benaderd en gespeeld is. Een nederlaag met perspectief. Komende zondag is Excellent vrij..., vanmwege het oneven aantal teams in deze klasse. Donderdag staat de volgende wedstrijd op het programma. Groesbeekse Boys is dan op veld 2 van Het Domein de tegenstander van Excellent.