Excellent 1 toont karakter en klopt Rood Wit Groesbeek

Kapittelland 2 A
6562DN
GROESBEEK

GROESBEEK - Na weken van voorbereiding wist Excellent niet exact waar het stond. De ploeg van coach John Janssen had het zwaar tegen een sterk Rood Wit, kwam direct na rust op achterstand, maar er werd alsnog met 4-1 gewonnen. Zo is het eerste elftal van Excellent uitstekend begonnen aan een nieuw seizoen in de derde klasse D.

De laatste officiele competitiewedstrijd speelde Excellent in Groesbeek tegen Groesbeekse Boys. Elf maanden later speelde Excellent de eerstvolgende competitiewedstrijd bij buurman Rood Wit. Rood Wit is een wat bijzondere tegenstander. Het beschikt over twee teams en heeft geen jeugdafdeling. Dat betekent dat het spelers zal moeten verleiden om in het roodwitte tenue te komen spelen. Zo is er een aantal zeer vaardige spelers op het sportpark in Breedeweg te bewonderen. Bij Excellent komen de vervangers uit het tweede elftal. De gestopte routiniers Nikky Cornelissen en Bart van Duijnhoven zijn vervangen door Jeroen Lenkens en Gido Kurvers.

Verdediger Jeroen Lenkens was bij de eerste hoekschop die Excellent kreeg al heel dicht bij zijn eerste competitiedoelpunt, maar de keeper kon nog net redding brengen. Daarvoor had Excellent-keeper Noud van der Stoel al redding moeten brengen op een doelpoging van dichtbij. Na bijna een half uur moest Noud van der Stoel zich helemaal strekken om een doelpunt te voorkomen na een mooie volley van afstand. Excellent moest tot tien minuten voor rust wachten op de tweede kans. Frans Cuppers draaide zich in de zestien vrij, maar zijn lage schuiver ging naast de verre paal. Verder waren er geen kansen, maar was wel duidelijk dat de thuisploeg de betere en bovenliggende partij was. Rood Wit was sterk aan de bal. Excellent kwam nooit in een ritme om het de tegenstander moeilijk te maken en de aanvallers moesten veel verdedigend werk verrichten.. De ploegen gingen rusten met een 0-0 stand.

De 1-0 achterstand direct na rust was dan ook geen hele grote verrassing, al ontstond de goal uit een ongelukkig moment van keeper Noud van der Stoel. Dat Excellent ruim vijf minuten later langszij kwam was wel enigszins verrassend. Sven van Gelder speelde twee man uit en haalde vanaf een meter of twintig uit.  De hoge bal carambouleerde via de handen van de keeper en de binnenkant van de paal aan de andere kant in de goal. Deze onverwachte treffer deed het spelbeeld al enigszins kantelen. Met de invalbeurt van Thijn Cornelissen kantelde de wedstrijd helemaal. Hij zat overal bovenop, waardoor Rood Wit niet meer aan het voetballen kwam en bemoeide zich ook nog met aanvallen. Excellent werd de baas op het veld. In minuut 70 stuitte Roel Verberk nog op de keeper, maar drie minuten later was het wel raak. Een slim passje van Jeroen Lenkens werd door Timo Cornelissen bijzonder knap in de verre hoek geschoten: 1-2. Rood Wit kon het tij niet keren. Rood Wit had moeite om openingen te vinden in de Excellent-verdediging, geleid werd door Teun Verberk, of vond Noud van der Stoel op zijn weg.. Excellent kreeg meerdere kansen en tien minuten voor tijd werd de wedstrijd beslist. Met een mooie steekpbal zetten Roel Verberk Sven van Gelder vrij voor de goal, die knap afrondde (1-3). Niet veel later werd het ook nog 1-4 toen verdediger Joris Verberk neef Roel wegstuurde. Deze kapte de keeper uit en joeg de bal met links in de goal.

Volgende week speelt Excellent op sportpark Het Domein tegen SV United, dat eveneens drie punten behaalde in de openingswedstrijd van het seizoen. Aanvang 14:30 uur.