Livestream-overwinning Excellent 1 in Groesbeek

Groesbeekse Boys 1 (zon)

11 oktober 2020 14:00

GROESBEEK – Met dank aan tegenstander Groesbeekse Boys was voor het eerst in de clubhistorie een wedstrijd van het eerste elftal live via internet te volgen. Een mooie oplossing nu, eveneens voor het eerste in de clubhistorie, toeschouwers niet welkom waren vanwege het covid 19-virus. Het was in die historie ook niet eerder voorgekomen dat de tegenstander Groesbeekse Boys heette. Een zeer sterke teamprestatie leidde tot een eclatante 0-5 overwinning voor Excellent.

Vorige week werd de wedstrijd tegen Nooit Gedacht uit Geffen geschrapt vanwege coronagevallen bij de tegenstander, waardoor het nu pas de kans had om de kater van de 5-2 nederlaag bij FC Schadewijk definitief achter zich te laten. Trainer John Janssen had vanmiddag een basisplaats toegekend aan Joris Verberk. Hij verving Yannick van Wingerden.

In minuut twee nam Excellent al een voorsprong. Op het middenveld zette Timo Cornelissen een aanval op, die hij vervolgens zelf bij de tweede paal met een doelpunt bekroonde. De lage voorzet die er aan vooraf ging kwam van de voet van Frans Cuppers. Met nog veel tijd op de klok probeerde de geelzwarte thuisploeg openingen te vinden in de verdedigende organisatie van Excellent. Het leidde tot geschuif, maar niet tot gevaar.

Na een kwartier kreeg Timo Cornelissen van Sven van Gelder de kans om de voorsprong te verdubbelen, maar oog in oog met de keeper was zijn afronding zwak en ging de bal over de goal. Een minuut later ging voormalig Alverna-speler Van Gelder voor eigen succes. Zijn schot van 18 meter werd gekeerd door de doelman. Het bleek uitstel van executie want in de 18e minuut kapte Sven van Gelder zich vrij op de hoek van het strafschopgebied. De bal werd vervolgens ingeleverd bij Timo Cornelissen wiens lage schuiver te machtig was voor de keeper van Groesbeekse Boys (0-2). Niet veel later ging een kopbal van Frans Cuppers net naast de goal. Tegenstander Groesbeekse Boys wist in de eerste helft keeper Niek Verhoeven geen enkele keer te verontrusten.

In het eerste kwartier van de tweede helft werd Excellent terug gedrongen. Dat offensief van de thuisploeg leidde tot één kans voor de thuisploeg. De doelpoging van dichtbij ging echter niet voorbij keeper Niek Verhoeven. Verder miste de thuisploeg de creativiteit om Excellent in de verlegenheid te brengen. In de 68e minuut gooide Roel Verberk de wedstrijd in een definitieve plooi. De jonge aanvaller was de gehele wedstrijd al de eerste verdediger. Het is ongekend hoe hard hij als aanvaller werkt voor zijn elftal. Dat hij ondanks dat tussen drie verdedigers de bal verovert, hen zijn hielen laat zien en de bal van ruim buiten de zestien diagonaal in de verre hoek mikt, zegt heel veel over zijn fysieke conditie. Zijn bevlogenheid stelt ook andere spelers in staat belangrijk te zijn. Zo koos topscorer Frans Cuppers in de 70e en 73e minuut twee keer heel goed positie om een goede steekpass van eerst Sven van Gelder en later Roel Verberk te bekronen met een vierde goal. Beide pogingen hadden niet het gewenste resultaat.

Groesbeekse Boys had veelvuldig de bal, maar het duurde tot een kwartier voor tijd alvorens dit tot gevaar leidde. In een tijdsbestek van twee minuten had de thuisploeg drie keer de eretreffer kunnen maken. Twee keer redde keeper Niek Verhoeven en een kopbal in kansrijke positie ging over. In de resterende tijd scoorde Excellent nog twee keer; beide keren was invaller Igo Vissers de doelpuntenmaker. Met sterk voorbereidend werk stonden vleugelverdediger Mark Broeks en Thijn Cornelissen aan de basis van de 0-4 en 0-5.

Volgende week treft het eerste elftal opnieuw een Groesbeekse tegenstander. Rood Wit komt dan op bezoek op Het Domein.