Kampioenskandidaat FC Schadewijk te sterk voor Excellent

FC Schadewijk (zon)

27 september 2020 14:30

OSS – Het eerste elftal van Excellent heeft vanmiddag een ruime nederlaag geleden. In Oss was FC Schadewijk met 5-2 te sterk. Op die overwinning viel niks af te dingen. De thuisploeg was gewoon beter en gaf Excellent wat huiswerk mee op het gebied van onderlinge afstemming.

De vorige ontmoeting tussen beide ploegen eindigde doelpuntloos; Alhoewel FC Schadewijk de nummer één van de in maart afgebroken competitie was, zal Excellent – de nummer drie van die officieuze rangschikking – de wedstrijd met de nodige ambitie begonnen zijn. Voordat de wedstrijd goed en wel op gang was had die ambitie al een flinke knauw gekregen. Na twaalf minuten stond Excellent al met 2-0 achter. In de openingsminuut greep de Oploose defensie onvoldoende resoluut in en moest dat bekopen met een eerste tegengoal. Bij de tweede goal vond FC Schadewijk een vrijstaande speler die de bal achter invaller-doelman Bas Boonen joeg. Deze doelman voorkwam in minuut twintig de 3-0. Daarna kreeg Excellent, dat vanmiddag speelde met Thijn Cornelissen op de positie van de afwezige Roel Verberk, wat meer grip op de tegenstander. Frans Cuppers ging alleen op de keeper af, maar hij kwam uiteindelijk niet tot een doelpoging. Na 35 minuten werd het euvel bij Excellent duidelijk bloot gelegd: balverlies in de voorhoede van Excellent leidde enkele ogenblikken later tot een doelpoging van de thuisploeg die net naast ging. De verdediging stond soms niet hoog genoeg en de thuisploeg maakte uitstekend gebruik van de ruimte die er daardoor tussen de linies ontstond. De middenvelders van Excellent konden deze ruimtes niet dichten. Desondanks drong Excellent in de fase voor rust aan en dat leidde prompt tot een doelpunt. Frans Cuppers vond met een steekbal Sven van Gelder. Diens inzet stuitte nog op de keeper, maar in de rebound zorgde Igo Vissers voor de aansluitingstreffer (2-1). In de resterende tijd voor de rust ging een schot van Frans Cuppers voorlangs en bokste de keeper van FC Schadewijk een schot van Igo Vissers weg nadat deze zich knap vrijgespeeld had.

Het hernieuwde vertrouwen in een goede afloop werd in de openingsminuut van de tweede helft direct de grond ingeboord. Een speler van FC Schadewijk startte op eigen helft een solo, liet iedereen zijn hielen zien en schoof de bal van vijf meter rustig in de goal: 3-1. Daarna was FC Schadewijk een enkele keren dicht bij de 4-1. Die viel uiteindelijk in de 76e minuut toen de doelpuntenmaker van de 1-0 bij een uitval over links een lage voorzet kon geven die bij de tweede paal binnen getikt werd. Niet veel later volgde de 5-1. Op een verloren duel op het middenveld volgde een afstandsschot dat te machtig was voor Bas Boonen. Ondanks de kansloze achterstand ging Excellent op zoek naar een tweede doelpunt. Vijf minuten voor tijd kwam die er toen middenvelder Bart van Duijnhoven een één twee aanging met Sven van Gelder. Zijn harde schuiver eindigde in de linker benedenhoek. Verder liet FC Schadewijk het niet komen.

Gelet op het spelersmateriaal van deze ploeg lijkt het geen twijfel dat het eerste elftal van deze kleine Osse club om het kampioenschap zal gaan spelen. Verliezen van een kampioenskandidaat kan gebeuren. Komende zondag ontvangt Excellent op Het Domein het Geffense Nooit Gedacht.