Excellent herstelt zich knap in Berlicum

BMC 1 (zon)

3 november 2019 14:30

BERLICUM – Vorige week zakte het eerste elftal van Excellent diep door de ondergrens. De ploeg ging nota bene op het eigen Domein kansloos onderuit tegen Den Dungen. Vanmiddag was de situatie weer wat vertrouwder. Alhoewel, met 3-0 winnen in een uitwedstrijd is ook niet heel vertrouwd. Met uitstekend spel was het nu Excellent dat tegenstander BMC een flinke kater bezorgde.

Het chagrijn van trainer/coach John Janssen zal er dinsdag nog niet uit geweest zijn, want de training bestond voor een groot gedeelte uit loopwerk. Dat loopwerk kon Bart van Duijnhoven aan zich voorbij laten gaan vanwege een blessure. Hij werd vanmiddag vervangen door Jordi Cornelissen. BMC zal zich voorbereid hebben op een tegenstander die veel de lange bal hanteert. Daarmee kwamen ze bedrogen uit. Excellent voelde zich vanmiddag in zijn element op het Berlicumse kunstgras. De thuisploeg probeerde het spel van de ene naar de andere kant te verleggen, maar Oploose ploeg kon dat prima belopen en zat er bovenop. Vanaf het begin werden de meeste duels gewonnen door Excellent. Na een interessante openingsfase werd Excellent al snel de bovenliggende partij. Het probeerde voetballend tot kansen te komen. De eerste de beste serieuze kans was ook direct raak. Met een subtiele hakbal bereikte Frans Cuppers aanvaller Sven van Gelder. Schuin voor de goal vond hij, na ruim een kwartier, in de lange hoek de openingstreffer: 0-1. Twee minuten later had de voorsprong al verdubbelt kunnen zijn. Timo Cornelissen was het eindstation van een razendsnelle counter, maar de keeper van de thuisploeg voorkwam een tweede treffer. Kort daarna moest Excellent-doelman Noud van der Stoel in de korte hoek de gelijkmaker voorkomen. Datzelfde deed hij na 25 minuten bij een afstandsschot van BMC. De thuisploeg probeerde het wel, maar opereerde zonder al te veel venijn. Het waren dan ook de gasten die de meeste mogelijkheden bij elkaar voetbalden. Na ruim een half uur eindigde een wellicht als voorzet bedoelde bal van Thijn Cornelissen op de lat en even later gaf de bedrijvige Roel Verberk een steekbal op collega-aanvaller Sven van Gelder. Deze passeerde in de zestien zijn tegenstander maar hij vond in de korte hoek de doelman van BMC die knap redde. Het was uitstel van executie, want in de 38e minuut werd het dan toch 0-2. Sven van Gelder draaide vanaf rechts een voorzet achter de verdediging door. Timo Cornelissen controleerde de bal en joeg met rechts de bal in de verre hoek, waardoor de BMC-keeper voor de tweede keer verslagen was. Excellent had er zin in en kort na de tweede treffer ging een inzet van Roel Verberk net naast.

Excellent kwam ook de tweede helft scherp uit de kleedkamer. Toch was de eerste schietkans voor de thuisploeg; de poging trof echter geen doel. Ruim tien minuten na rust gooide Excellent de wedstrijd in het slot. Na voorbereidend werk van Frans Cuppers gaf Thijn Cornelissen een steekbal op Roel Verberk die wegdraaide bij zijn tegenstander en tegendraads doel trof (0-3). De ontlading bij Excellent was groot, vooral ook omdat juist deze twee spelers beslissend waren bij de goal. Ook nu kreeg Excellent kort na een doelpunt grote kansen om opnieuw te scoren. BMC kon nauwelijks een vuist maken, toch moest keeper Noud van der Stoel nog twee keer goed ingrijpen om de zgn. clean sheet veilig te stellen. Aan de andere kant lagen er mogelijkheden om de score nog verder uit te bereiden. Na 90 minuten stond er 0-3 op het scorebord. Minstens zo belangrijk zal het hernieuwde vertrouwen en spelplezier zijn dat Excellent met prima veldspel in Berlicum terug vond.

Volgende week speelt het eerste elftal opnieuw een uitwedstrijd; deze keer in Schijndel. Niet om 14:30 uur, maar om 14:00 uur is Avanti ’31 de tegenstander.