Excellent ontmaskert koploper RKPVV (5-1)

RKPVV 1 (zon)

24 november 2019 14:30

OPLOO - Het eerste elftal van Excellent heeft vanmiddag het Rooms Katholieke PVV uit Helmond een ongenadig pak slag gegeven. De 5-1 uitslag was opvallend, want de laatste weken was Excellent niet bepaald in goede doen. Wat verder bijblijft van de wedstrijd was het gedrag van de gasten in vooral de tweede helft.

De kampioen uit de vierde klasse kwam als koploper nog ongeslagen naar Het Domein. Een plek waar topploegen als  Margriet en SC Helmondia al het onderspit delfden. Die onoverwinnelijkheid op het eigen veld was Excellent de laatste weken kwijt geraakt. Het spel in de voorbije weken gaf nauwelijks perspectief  voor een goed resultaat vanmiddag. Hierdoor was coach John Janssen gedwongen om na te denken over alternatieven. Mark Thomassen was de nieuwe laatste man. Solide en rustig coachend gaf hij uitstekend invulling aan zijn nieuwe positie.

De wedstrijd begon met een venijnig afstandsschot van de bezoekers in de 2e minuut. Kort daarna begon bij Sven van Gelder een knappe aanval van Excellent. Hij stelde Stevensbeker Gido Kurvers in staat om staat om met een geweldig passje Frans Cuppers te bereiken. Diens voorzet op aanvaller Roel Verberk werd echter onderschept.

Bij RKPVV is alles afgestemd op een absolute klasbak, Johan van Lierop. Het was knap dat de Helmonders hem ook steeds wisten te bereiken. De ploeg is steeds op zoek naar de mogelijkheid om uit te kunnen halen op het vijandelijke doel. In de 13e minuut moest Excellent-doelman redding brengen op een gekraakt schot en in minuut 20 waren de vingertoppen van de Oploose doelman nodig om een achterstand te voorkomen. Een minuut later nam Excellent de leiding. Aanvaller Sven van Gelder ontsnapte aan een overtreding, bleef op de been en vond verdediger Yanniek van Wingerden. Zijn halfhoge voorzet werd door Roel Verberk in de verre hoek gevolleerd (1-0). Tien minuten voor rust liet Sven van Gelder op links de Helmondse verdediger zijn hielen zien, waarna zijn afgemeten voorzet bij de tweede paal werk ingekopt door Roel Verberk. Kort daarna bracht Teun Verberk zijn jongste broertje in kansrijke positie. Roel koos ervoor om de bal af te geven aan zijn aanvalsmaatje Sven van Gelder. Met het vertrouwen van twee goals in de zak had hij daar wellicht voor zijn eigen kans kunnen gaan. Gescoord werd er niet. Dat deed RKPVV kort daarna wel. Door een machtig afstandsschot kon de wedstrijd opnieuw alle kanten op (2-1).

Na de rust was de eerse kans voor de thuisploeg. Vanaf links kon aanvoerder Teun Verberk een lage voorzet op Sven van Gelder geven. Dicht bij de goal kon hij onvoldoende vaart en richting aan de bal geven waardoor de Helmondse keeper met de voeten kon redden. RKPVV probeerde Excellent onder druk te zetten, maar kwam niet tot uitgespeelde kansen. Na twintig minuten in de tweede helft zette Excellent een belangrijke stap richting de overwinning. Eerst ging een schot van Roel Verberk, na een balverovering van Teun Verberk, nog over maar een minuut later gaf Gido Kurvers de assist op de 3-1. Met een knappe lob over de keerper kwam de goal op naam van Sven van Gelder.

Het kwam Excellent goed uit dat RKPVV erg slecht omging met de achterstand. Ze haalden zichzelf uit de wedstrijd met gescheld op elkaar, op de staf en op de moedige scheidsrechter. Een reservespeler van RKPVV verliet zelfs ongehinderd de dug out om verhaal te gaan halen bij een Oploose toeschouwer. Excellent bleef stoicijns voetballen en was niet onder de indruk van het spel en het onsportieve gedrag de koploper. Vijf minuten na de 3-1 werd de voorsprong van Excellent nog groter toen de centrale verdedigers van RKPVV onder een hoge bal door gingen. Sven van Gelder was ijskoud in de afronding (4-1). Een minuut later had Teun Verberk de 5-1 op de schoen. Nu kon de doelman wel redding brengen. Ondertussen had aanvalsleider Johan van Lierop, bewaakt door centrale verdediger Nikky Cornelissen, al twee keer om een wissel gevraagd bij zijn trainer.

RKPVV had tot vandaag slechts vijf tegendoelpunten. Excellent had er maar 86 minuten voor nodig om dat aantal te verdubbelen. Een voorzet vanaf links werd in de doelmond gecontroleerd en erg beheerst afgerond door Frans Cuppers (5-1).

Een erg welkome overwinning voor Excellent dat volgende week op bezoek gaat bij Nijnsel.