Excellent 1 houdt punt over aan verre uitreis

SCG'18 1 (zon)

20 oktober 2019 14:30

SINT MICHIELSGESTEL - Het eerste elftal heeft vanmiddag met 1-1 gelijk gespeeld tegen SCG '18 uit Sint Michielsgestel. De ploeg van trainer/coach John Janssen kwam geen moment echt in de wedstrijd en moet dan ook tevreden zijn met behaalde punt. Over het spel zal minder tevredenheid bestaan.

Sportclub Gestel is in 2018 ontstaan uit een fusie tussen SC Irene en dorpsgenoot RKVV Sint Michielsgestel. Een vereniging met 1000 leden, een mooie accomodatie en een achterban van bijna 11.000 inwoners. Helaas was het hoofdveld kunstmatig; niet bepaald de favoriete ondergrond van de Oploose ploeg. Excellent moest zichtbaar wennen aan het andere type spel; de thuisploeg had duidelijk meer ervaring met de ondergrond. Bij Excellent had Yanniek van Wingerden voor het eerst in de competitie een basisplaats. Alhoewel hij in de slotfase geblesseerd uitviel kan hij, net als collega Mark Broeks aan de andere kant, terugkijken op een goede wedstrijd.

De thuisploeg startte fel en was in de openingsfase behoorlijk dreigend. In de twaalfde minuut kon de 1-0 al op het scorebord gezet worden. In de opbouw ging het mis tussen aanvoerder Teun Verberk en Thijn Cornelissen, waarna SCG '18 aan de linkerkant gevlogen was. Een voorzet net voor de achterlijn werd bij de eerste paal uitstekend in de verre hoek gekopt (1-0). Een minuut later had de stand in evenwicht kunnen staan. Na een steekbal van Roel Verberk kwam middenvelder Mark Thomassen oog in oog met de doelman te staan. De kans was nog niet zo gemakkelijk en de doelpoging ging over.

Soms leek Excellent beter in het spel te komen, maar bij balverlies zocht de thuisploeg regelmatig heel snel hun spitsen. Zo ook in minuut 27 toen zo'n uitbraak eindigde met een schot voorlangs het doel van Excellent-keeper Noud van der Stoel. Bij Excellent gingen vanmiddag veel ballen hoog door de lucht en had het grote moeite om elkaar bruikbare ballen te geven. Daarmee bezorgde het de eigen aanvallers geen gemakkelijke middag.

Excellent hoeft niet per se goed te voetballen om toch tot scoren te kunnen komen. In de 59e minuut lag de gelijkmaker in de touwen. Thijn Cornelissen vond Frans Cuppers die in de zestien opdook. Hij hield het hoofd koel en scoorde zijn eerste competitietreffer van het seizoen. Door dit doelpunt moest SCG '18 opnieuw aan de slag om de punten thuis te houden. Vijf minuten na de gelijkmaker was het spitsuur in het Oploose strafschopgebied, maarg gescoord werd er niet. Vijf minuten later ook niet toen Noud van der Stoel zich helemaal moest strekken toen een SCG '18-speler vrij kon uithalen. Even later had Excellent tegen de verhouding in een voorsprong kunnen nemen. Eindelijk een goede aanval waarbij Frans Cuppers op de achterlijn nog een voorzet wist te geven. Hij bereikte Roel Verberk die vrij voor de goal stond. Zijn inzet werd van de lijn gehaald en dus mislukte de poging tot "diefstal". In het laatste kwartier waren er alleen nog serieuze doelpogingen van de thuisploeg. Drie keer moest Noud van der Stoel al zijn talenten aanspreken om een tegentreffer te voorkomen. Na de vijf minuten blessuretijd stond er nog steeds 1-1 op het scorebord. Een stand waar vooral Excellent dus tevreden mee zal zijn.

Volgende week komt de buurman van SCG '18, Den Dungen, naar sportpark Het Domein.