Excellent 1 stunt opnieuw

SC Helmondia 1 (zon)

8 maart 2020 14:30

Verenigingen die over een kuntstgrasveld beschikken moeten vanaf dit weekend verplicht uitwijken naar het nepgras als er op natuurgras niet gevoetbald kan worden.  Zo geschiedde vanmiddag. Het hoofdveld van SC Helmondia '55 werd afgekeurd, waarna er uitgeweken werd naar het stadion van Helmond Sport. SC Helmondia '55 is de naaste belager van koploper FC Schadewijk. Helmond was niet massaal uitgelopen voor deze wedstrijd; sterker nog, de supporters van Excellent waren verreweg in de meerderheid.

Nadat de beide Oploose aanvoerders, Teun Verberk aan de kant van Excellent en Tomas Hendriks aan de kant van Helmondia '55, de toss verricht hadden werd Excellent in de aanvangsfase van de wedstrijd behoorlijk terug gedrongen. Het leidde tot enkele schietkansen en hoekschoppen voor de thuisploeg waar Excellent-doelman Noud van der Stoel de nodige moeite mee had. Na een kwartier kon een Helmondia '55-speler vanaf een meter of zeven vrij uithalen, maar hij vond de doelman op zijn weg. Wat Excellent er in de eerste twintig minuten tegenover zette was bar weinig. We wijten dit maar aan een gebrek aan trainingsuren, want door de vele regen heeft de ploeg van trainer/coach John Janssen de voorbije weken nauwelijks fatsoenlijk kunnen trainen. Zo bestond de training van donderdag uit loopwerk naast het trainingveld. Door veelvuldig balverlies kwam het helemaal niet in de wedstrijd, maar in minuut 24 klopten de oranjehemden dan toch voor het eerst op de deur toen Roel Verberk zich aan de zijkant vrij speelde. Hij bereikte Sven van Gelder die een tegenstander passeerde maar op de keeper stuitte. Een minuut later voorkwam keeper Noud vander Stoel een Helmondse goal. Excellent maakte helemaal geen aanspraak op een goal, maar in de 27e minuut stond het wel 0-1. Roel Verberk werd diep gestuurd, verloor de bal, maar ontving hem even later opnieuw en na een perfecte lage voorzet hoefde de inkomende Frans Cuppers zijn voet maar tegen de openingstreffer te zetten. Na een half uur kwam Helmondia '55 op rechts door en in de gelegenheid om de goal van Excellent onder vuur te nemen. Keeper Noud van der Stoel moest nu echt al zijn kwaliteiten aanspreken. Met een geweldige redding voorkwam hij de 1-1. Even later zag de Oploose doelman er iets minder goed uit, maar hij wist de bal nog net voor de doellijn te grijpen. Met nog vijf minuten op de klok stuurde Sven van Gelder aanvaller Roel Verberk weg. De kleine dribbelaar bleef oog in oog met de keeper koel en schoof de 0-2 tegen de touwen. Nadat Excellent vorige week Den Dungen al een lesje in effectiviteit had geleerd, gaf het nu een master claas in effectiviteit. Nog voor het rustsignaal betekende een schot van Sven van Gelder, en geblunder van de Helmondia-keeper, de 0-3.

SC Helmondia '55 had de eerste helft hun topscorer op de bank gehouden.  Eenmaal terug uit de catacomben troffen ze deze handige veteraan wel als tegenstander. Binnen vijf minuten kreeg hij van dichtbij een kopkans, maar dit was een gemakkelijke vangbal voor Noud van der Stoel. De rest van de tweede helft werd hij aan banden gelegd door met name Mark Broeks. Dat vond hij niet fijn, getuige een gele kaart die hij ontving. De thuisploeg ging uiteraard op zoek naar een beter resultaat, maar dat valt nog niet mee als je de sterke verdedigers Nikky Cornelissen, Yanick van Wingerden en de solide aanvoerder Teun Verberk op je pad vindt. Daar waar de thuisploeg nauwelijks echt gevaarlijk werd, was Excellent dat op het uur wel toen Thijn Cornelissen Frans Cuppers in stelling bracht. Het schot van een meter of twaalf ging net naast. Even later was de scheidsrechter coulant voor de laatste man van Helmondia'55 toen deze zich verkeek op een bal. Om meer schade te voorkomen trok hij Roel Verberk naar de grond. Geel had hier ook rood kunnen zijn. Excellent maakte zich daar niet echt druk om. Het bleek ook uitstel van executie, want in de 72e minuut werd het dan toch 0-4. Helmondia '55 had de rijen niet bepaald gesloten. Toen Svan van Gelder voor de dug out van de thuisploeg wegdraaide bij zijn tegenstander lag het veld open. Via Bart van Duijnhoven werd op rechts Roel Verberk gevonden. Zijn uithaal betekende de 0-4. SC Helmondia speelde niet goed en kon, voor het gevoel, nog wel doorvoetballen tot het donker zou worden zonder te scoren.

In de slotfase maakte Jeroen Lenkens zijn debuut in Excellent 1. In stadion De Braak nog wel; je kunt slechter debuteren. Nadat de scheidsrechter al lang en breed voor einde wedstrijd had gefloten ging de Excellent-selectie nog met een deel van de supporters op de foto. Voor in het plakboek.