Excellent verslaat ook titelkandidaat Margriet

Margriet (zon)

13 oktober 2019 14:30

OPLOO - De thuiswedstrijd van vanmiddag stond in het teken van het overlijden van Piet Bongers. Negentig minuten voetbal vallen in het niet bij de jarenlange trouw van een toegewijde vrijwilliger aan onze club. Na de minuut stilte voorafgaand aan de wedstrijd toonde Excellent zijn ware karakter. Met de 2-1 overwinning op titelkandidaat Margriet uit Oss bewees Excellent een Excellent-man in hart en nieren een laatste dienst.

De ene zondag is de andere niet. Kwam de regen vorige week nog met bakken uit de hemel; vandaag was het een heerlijke herfstdag. Voor Excellent begon de wedstrijd echter in mineur. Door een overtreding van Mark Broeks in de zestien kreeg Excellent al na vijf minuten een strafschop tegen. Met een geweldige redding stopte Excellent-doelman Noud van der Stoel de penalty. De punctuele scheidsrechter oordeelde dat de Oploose doelman te vroeg de doellijn verliet en liet de strafschop opnieuw nemen. Bij de tweede poging was Noud van der Stoel kansloos: 0-1. Goed was het vervolgens niet wat beide ploegen lieten zien. Beide teams hielden elkaar in evenwicht. Margiet wist zich geen kans te creeren, maar tien minuten voor rust moest Noud van der Stoel een verwoestende uithaal uit het doel boksen. Vijf minuten voor rust was de thuisploeg dicht bij de gelijkmaker toen Sven van Gelder er op de achterlijn in slaagde alsnog een lage voorzet te geven. Alhoewel het niet gemakkelijk was hadden Frans Cuppers en Thijn Cornelissen de kans om te scoren, maar via de paal ging de bal naast. Zeven hoekschoppen mocht Excellent in de eerste helft nemen, maar invloed op de ruststand hadden deze niet.

Het begin van de tweede helft speelde zich af op de helft van Margriet, maar het waren de gasten die in de openingsfase van het tweede bedrijf twee keer voor gevaar zorgen. Gescoord werd er niet door de geelhemden. Dat deed Excellent na tien minuten wel. Met een vrije trap in de korte hoek verschalkte middenvelder Bart van Duijnhoven de imposante doelman van de gasten: 1-1. Kort daarna kwam Sven van Gelder in kansrijke positie, maar zijn inzet werd door de voeten van de doelman gekeerd. In minuut 67 werd het verschil tussen Excellent en Margriet tot uiting gebracht door de aanvoerder van de bezoekers. Koud enkele minuten in het veld trapte hij Excellent-speler Frans Cuppers in het strafschopgebied van Excellent onderuit terwijl er geen bal in de buurt was. De scheidsrechter had het uitstekend gezien en toonde de Margriet-speler de rode kaart. Zo bezien is er nog het nodige werk te verrichten voor voormalig JVC Cuijk-trainer Maarten van Vugt om de promotiewens van de Osse vereniging te realiseren. Excellent deed al niet onder voor de tegenstander en met een man meer keerden de kansen duidelijk in het voordeel van de thuisploeg. De verdedigers van Excellent hadden het niet gemakkelijk tegen de aanvallers van Margiet, maar onder de streep kwamen ze wel steeds als winnaar uit de bus. Daarmee effenden zij het pad voor een Excellente overwinning. Een kwartier voor tijd speelde centrale verdediger Nikky Cornelissen de bal terug op keeper Noud van der Stoel. Zijn verre bal bereikte aanvaller Roel Verberk. Op ruim veertig meter van de goal startte hij een sprint naar het vijandelijke doel, hield de verdedigers van zich af en schoof de bal in de goal: 2-1. Knap gedaan! In de resterende tijd was de beste kans voor Excellent-aanvaller Sven van Gelder, maar zijn inzet ging voorlangs. Trainer/coach John Janssen bracht nog drie sterke invallers, waardoor het Margriet niet de kans gaf om nog serieus werk te maken van de gelijkmaker. Opnieuw hield Excellent de punten op Het Domein. Negentig nietige minuten voetbal werden zo uiteindelijk een mooi eerbetoon aan de aanwezige nazaten van Piet Bongers.

Volgende week speelt het eerste elftal in Sint Michielsgestel tegen SCG '18.