Excellent 1 legt SC Helmondia over de knie

SC Helmondia 1 (zon)

6 oktober 2019 14:30

OPLOO - De eerste thuiswedstrijd van de competitie heeft het eerste elftal van Excellent drie punten opgeleverd. SC Helmondia werd op Het Domein met 2-1 verslagen. Nieuwkomer Sven van Gelder was met twee doelpunten belangrijk voor de ploeg van trainer/coach John Janssen.

De wedstrijd tegen de Helmondse titelkandidaat van de derde klasse D was een weerzien met Tomas Hendriks. De aanvoerder van Helmondia vertrok op 12 jarige leeftijd bij Excellent op zoek naar zijn voetbalplafond. Hij wist zich in de selectie van Helmond Sport te spelen. Via Gemert, Nuenen en Juliana Malden kwam hij later terecht bij Helmondia.

Helmondia toonde zich aanvankelijk als een verzorgd voetballende ploeg met technisch vaardige spelers. De eerste kans was wel voor de thuisploeg. Een aanval via Roel en Teun Verberk kwam bij Frans Cuppers die voor het eerst deze middag in kansrijke positie kwam. Zijn doelpoging ging naast. Een minuut later was het meer geluk dan wijsheid dat Excellent niet op achterstand kwam. Een snelle tegenstoot leidde tot een lage voorzet die in het doelgebied binnen gewerkt had kunnen worden, maar de inzet belandde tegen de lat. Binnen tien minuten kreeg Frans Cuppers zijn tweede kans nadat Roel Verberk hem diep stuurde. Nu ging de bal over.

De ploegen hielden elkaar, in de stromende regen, vervolgens in evenwicht waarbij de gasten de bal wat gemakkelijker in de ploeg hielden dan de Oploose ploeg. Toch was het met name Excellent dat doelkansen kreeg. Tien minuten voor rust bediende Sven van Gelder met een steekbal Frans Cuppers. Het gekraakte schot van hem ging naast. Twee minuten later leken de oranjehemden dan eindelijk op voorsprong te komen. Enigszins uit balans ging ook de inzet van de jonge Thijn Cornelissen oog in oog met de keeper naast. Vervolgens viel de openingstreffer aan de andere kant. Een vrije trap van Helmondia werd door keeper Noud van der Stoel weggebokst precies tegen een been van een tegenstander, die daardoor zonder het zelf te beseffen de 0-1 op het scorebord zette. Die scheve stand werd nog voor rust recht gezet. Thijn Cornelissen werd in de zestien gevloerd en de moedige scheidsrechter Stan Claasen floot voor een strafschop. Vanaf elf meter zorgde Sven van Gelder voor de 1-1.

Direct na rust speelde Excellent een aanval slecht uit. In de tegenaanval had Tomas Hendriks Excellent pijn kunnen doen. Hij had alle ruimte om over links op te komen. Zijn schot belandde in het zijnet. Het spel van de Helmonders werd er in de tweede helft niet beter op. In verdedigend opzicht had Excellent de zaken op orde en het kon langzamerhand gaan denken aan het scoren van een tweede treffer. Daar werden ze in de 51e minuut aardig bij geholpen door de bezoekers. Na balverlies in de opbouw gaf Roel Verberk Frans Cuppers een perfecte scoringskans. Hij was al dichter bij een doelpunt, maar de bal eindigde tegen de paal. Deze gemiste kans leek Oploos oranje duur te komen staan toen de Helmonders met een lage schuiver in de 61e minuut opnieuw een voorsprong namen. Dit doelpunt werd echter afgekeurd vanwege buitenspel. Twee minuten later moest Helmondia een nieuwe tik incasseren. Aanvoerder Teun Verberk vond Sven van Gelder op de rand van de zestien. Zijn aanname was sterk en met zijn beheerste afronding toonde hij zijn jonge ploeggenoten hoe je een kans omzet in een doelpunt: 2-1.

Kort daarna had Excellent de wedstrijd wellicht in het slot kunnen gooien, maar de Helmondse doelman redde op een schot van Roel Verberk en direct daarna ging een schot van Thijn Cornelissen tegen de paal. SC Helmondia bleef daardoor in de wedstrijd en keeper Noud van der Stoel moest redding brengen op een vrije schietkans. Excellent bleef gevaarlijk. Thijn Cornelissen veroverde een bal en via invaller Gido Kurvers kreeg Frans Cuppers opnieuw een kans. Een doelpunt leverde het opnieuw niet op. Ook schoten van Mark Broeks en invaller Vince v.d. Elzen brachten niet de bevrijdende derde treffer. Het kwam Excellent dan ook goed uit de SC Helmondia het hoofd niet geheel koel hield en tegen een rode kaart aanliep. Toch moest Noud van der Stoel in blessuretijd nog een keer redding brengen om de zege veilig te stellen. Een mooie overwinning na de ongelukkige nederlaag van vorige week tegen Handel.

Volgende week speelt Excellent opnieuw tegen een titelkandidaat. Tegenstander op Het Domein is Margriet uit Oss.