Excellent 1 met 1-0 onderuit bij Schijndel

Schijndel/DE WIT 1

2 februari 2020 14:00

SCHIJNDEL - De eerste wedstrijd van de terugronde in de derde klasse D heeft het eerste elftal van Excellent geen punten opgeleverd. Op bezoek bij Schijndel ging de Oploose ploeg met het kleinst mogelijke verschil onderuit: 1-0. Er waren enkele kansen op een beter resultaat, maar over het algemeen had de thuisploeg de controle over de wedstrijd en mocht het de meeste aanspraak op de overwinning maken.

Door de vele regen was het hoofdveld van Schijndel onbespeelbaar. Met toestemming van Excelent werd uitgeweken naar een kunstgrasveld op het sportpark van Schijndel. Excellent startte met dezelfde elf spelers als waarmee vorige week Nooit Gedacht was verslagen. In het eeste kwart van de wedstrijd waren beide elftallen erg aan elkaar gewaagd. Kansen konden echter nog niet genoteerd worden. In de 23e minuut was er voor het eerst doelgevaar toen Excellent-doelman Noud van der Stoel twee keer handelend op moest treden op een goed schot van een meter of achttien. Een minuut later volgde aan de overzijde een lage voorzet net voor de achterlijn. Deze bal bereikte in de doelmond Sven van Gelder. Hij tkte achter zijn standbeen de bal in de goal. De Schijndelse grensrechter vlagde voor buitenspel en de scheidsrecher ging er in mee. In het vervolg van de eerste helft lag Excellent regelmatig in de clinche met deze assistentscheidsrechter.  In plaats van een 1-0 voorsprong keek Excellent in de 25e minuut tegen een 1-0 achterstand aan toen een Schijndelse aanvaller behoorlijk ongehinderd in de korte hoek kon scoren. Schijndel kwam er daarna regelmatig snel uit en waren er ook enkele doelpogingen, maar nooit van dien aard dat Noud van der Stoel voor een tweede keer geklopt werd. Dat was hij in de 43e minuut bij een hoekschop wel, maar Gido Kurvers voorkwam bij de eerste paal de 2-0. Excellent had met een gelijke stand kunnen gaan rusten toen het in blessuretijd een vrije trap mocht nemen die net voorbij ging aan de tweede paal. Thijn Corneissen kwam onderweg een halve centimeter te kort om doeltreffend te zijn.

Met de voor vleugelverdediger Yanniek van Wingerden ingevallen Job Wijnen ging Excellent in de tweede helft op zoek naar de gelijkmaker. Het lukte Excellent echter niet om veel druk uit te oefenen op de verdediging van Schijndel. Dat kwam ook omdat het regelmatig achteruit moest bij snelle uitvallen van de thuisploeg.  Daarentegen lukte het Schijndel niet om de wedstrijd in het slot te gooien. Eén goede actie kan dan genoeg zijn voor een punt. In de 55e minuut was er zo'n moment toen Frans Cuppers op geniale wijze gebruik maakte van de straffe wind. Zijn hoge bal plofte buiten het bereik van de keeper van Schijndel bijna bij de tweede paal in de goal. Tien minuten later speelde Sven van Gelder zich knap vrij. Het diagonale schot dat volgde was ook buiten bereik van de doelman, maar ging net naast. In de 80e minuut had er een vervroegd einde aan de wedstrijd kunnen komen toen keeper Noud van der Stoel een gevaarlijk afstandsschot met moeite wist te keren en in de rebound de bal nog net met zijn voet uit de korte hoek wist te houden. Schijndel had de zaken goed op orde en was na ruim negentig minuten erg blij met de drie punten.

Excellent blijft door deze nederlaag nog net in het linkerrijtje van de rangschikking. Volgende week gaat Excellent op bezoek bij Den Dungen dat ook in het linkerrijtje staat.