Excellent 1 sluit 2019 af met verdienstelijk gelijkspel

FC Schadewijk (zon)

15 december 2019 14:00

OSS – Het eerste elftal van Excellent heeft vanmiddag een punt behaald bij nummer drie, FC Schadewijk. Er vielen geen doelpunten, maar saai was het geen moment. Met een 0-0 uitslag sluit Excellent dit decennium af in het linkerrijtje van de 3e klasse D.

Voorafgaand aan de wedstrijd had trainer/coach John Janssen de nodige uitdagingen, want het lijstje met afwezigen was afgelopen week verder toegenomen. Afgelopen dinsdag brak Roel Verberk zijn neus in de O23-wedstrijd tegen SSS ’18. Door zijn naam kon daardoor ook een streep. Hierdoor speelde Thijn Cornelissen op een plek die hem uitstekend ligt. Verrassender waren de basisplaatsen voor Joris Verberk en Job Wijnen. Samen met eerstejaars senior Gido Kurvers vormden zij het middenveld van de oranjehemden, waarbij ze nadrukkelijk ondersteund werden door frans Cuppers.

Ondanks de vele regen de voorbije dagen was de grasmat in Oss prima bespeelbaar. De eerste tien minuten was de thuisploeg twee keer gevaarlijk met een bal die in de zestien geslingerd werd, maar net niet doeltreffend afgerond kon worden. Tussendoor had Thijn Cornelissen wellicht zijn hoofd in plaats van zijn voet tegen een voorzet van Sven van Gelder aan moete zetten. Excellent was de eerste helft zeker niet de mindere en nam net voor het half uur een 0-1 voorsprong. Met een uitstekende bal vond Gido Kurvers zijn voormalige ploeggenoot van de O19, Thijn Cornelissen. De afronding met links was sterk. Vervelend was dat de vlag omhoog ging voor buitenspel en dat de scheidsrechter dit signaal volgde. Enkele minuten later was de volgende kans voor Excellent. Sven van Gelder zocht op rechts zijn tegenstander op, liet hem staan en gaf een lage voorzet op Thijn Cornelissen die in het centrum opdook. Zijn doelpoging ging over.

FC Schadewijk heeft een aantal uitstekende voetballers die het verschil kunnen maken, maar de verdedigers van Excellent hebben zich uitstekend ontwikkeld. Op rechts lijkt Yanniek van Wingerden, afkomstig van het vierde elftal, een zekerheid te zijn geworden en zijn collega aan de andere kant, Mark Broeks, won vandaag op één duel na alle duels van zijn tegenstander. In de 44e minuut combineerde FC Schadewijk voor de eerste keer door de verdediging van Excellent, maar wist Mark Broeks een uithaal van een aanvaller van FC Schadewijk onschadelijk te maken. Een minuut later won Sven van Gelder een duel met een centrale verdediger van de thuisploeg, waarna hij kon aanleggen voor de openingsgoal. Zijn poging vanaf de rand van de zestien was echter niet moeilijk genoeg voor de keeper, waardoor beide ploegen met 0-0 ging rusten.

Ook na de rust bleef Excellent uitstekend overeind. In het eerste kwartier werd alleen Excellent gevaarlijk. Een klasse-actie van Sven van Gelder werd niet gevolgd door een doelpoging, maar wel door alarmfase één in het Osse vijfmetergebied. Thijn Cornelissen kon het beslissende tikje net niet geven. Twee minuten later speelde Frans Cuppers zich vrij in de zestien, maar ook zijn doelpoging leidde niet tot de openingstreffer. Alhoewel FC Schadewijk geen moment lekker in de wedstrijd kwam, werd er wel langzaam een overwicht opgebouwd. Dit had Thijn Cornelissen en kwartier na rust de kop in kunnen drukken. Vanaf de middenlijn liep hij de verdedigers eruit, maar deze konden rond de zestien alsnog erger voorkomen. Dat was de laatste kans op een doelpunt voor de ploeg van John Janssen. Kort hierna verdedigde Mark Broeks weer op uitstekende wijze een counter van de thuisploeg. In de zeventigste minuut ging een gevaarlijke doelpoging van FC Schadewijk voorlangs. Excellent moest in het vervolg alle zeilen bijzetten om de 0-0 over de streep te trekken. Tweede elftalspeler Joris Verberk hield zich prima staande, maar werd een kwartier voor tijd vervangen door Sven Heldens. Tien minuten voor tijd was Excellent bij een hoekschop van FC Schadewijk verslagen, maar kon Job Wijnen de bal nog van de doellijn koppen. Nadat Excellent in de 85e minuut nog ontsnapte aan een strafschop tegen, sloten beide ploegen 2019 af zonder doelpunten.

Tot dusverre is de sportieve balans van Excellent in deze zware derde klasse uitstekend, maar is de competitie nog niet halverwege. Op zondag 26 januari 2020 wordt de laatste wedstrijd van de heenronde gespeeld; thuis tegen Nooit Gedacht uit Geffen.