Excellent 1 toont karakter in Gennep

Vitesse'08 1 (zon)

9 december 2018 14:00

GENNEP – Het eerste elftal van Excellent heeft vanmiddag in Gennep drie punten behaald en vertrouwen getankt voor de laatste twee weken voor de winterstop. Zonder hoofdtrainer John Janssen won Excellent 1 met 3-1 van een erg jeugdig Vitesse ’08.

Het veld in Gennep lag er prima bij, maar dat is dan ook een kunstgrasveld. Voor Excellent niet de meest favoriete ondergrond, maar gelet op de momentele fysieke gesteldheid van de selectie kwam het deze keer misschien wel goed uit. Wegens privé-omstandigheden kon trainer/coach John Janssen er vanmiddag niet bij zijn. Hij werd vervangen door zijn vaste assistent Marcel de Bruijn. Samen hadden ze het strijdplan doorgenomen en dat pakte voortreffelijk uit. Daar waar het de laatste wedstrijd tegen Boekel Sport allemaal behoorlijk tegen zat, was dat nu niet het geval. Zo zou in de 11e minuut de van richting veranderde volley twee weken geleden de goal in gevlogen zijn; nu was deze inzet een prooi voor Noud van der Stoel. Een vergelijkbare situatie was er na 26 minuten nog eens. Noud van der Stoel stond vandaag voor de eerste keer onder de lat dit seizoen.

Vitesse '08 had donderdag nog een bekerwedstrijd succesvol afgesloten, maar dat eiste vandaag zijn tol. Zo moest Bjorn Hendriks al vroeg vervangen worden. Bij elke wissel van Vitesse '08 daalde de gemiddelde leeftijd. Toch bijzonder. In de 17e minuut kwam Excellent op voorsprong. Toen de doelman van Vitesse '08 bij een hoge voorzet van Frans Cuppers geen oog had voor aanvaller Roel Verberk besloot de scheidsrechter de bal op de stip te leggen. Twee weken geleden ging deze buitenkans er niet in; nu wel. Timo Cornelissen was de maker van de treffer. Excellent koos ervoor om de verdediging daar waar mogelijk vroeg onder druk te zetten. Dat leidde vijf minuten na de openingstreffer tot en inspeelpass die onderschept werd door Roel Verberk. Zijn pass op Frans Cuppers was perfect, net als de afronding van laatstgenoemde (0-2). De verdedigende helft van Excellent zakte vervolgens in, waarbij de ploeg alert moest blijven dat de ruimtes niet te groot werden. Vitesse '08 had overwegend balbezit, maar het baltempo was doorgaans niet hoog genoeg om Excellent zwaar in verlegenheid te brengen. Nam niet weg dat Excellent hard moest werken om de rijen gesloten te houden. In minuut 35 scoorde Vitesse '08 de niet geheel onverdiende tegentreffer toen een hoge bal knap verlengd werd door Tymo Zeelen en vervolgens afgerond werd door Gijs Diebels. Net voor rust had Excellent de marge kunnen herstellen toen Roel Verberk vanaf links een lage voorzet gaf. De doelpoging van Frans Cuppers bij de eerste paal ging over.

Na rust was de eerste doelpoging van Mark Thomassen. Zijn schuiver haalde de verre hoek niet, omdat de keeper er tussen lag. Het spelbeeld was in de tweede helft niet veel anders dan in de eerste, met dat verschil dat er minder druk gezet werd op de opbouw van Vitesse '08. De Gennepse ploeg was wel dreigend, maar kon niet tot uitgespeelde kansen komen. In de Oploose zestien heersten de ervaren verdedigers en de jonge doelman. Op het uur liet Roel Verberk op rechts iedereen zijn hielen zien. Op de achterlijn legde hij de bal terug op broer Daan, maar die wist zich zo gauw geen raad met deze mogelijkheid. Een dergelijke uitgelezen mogelijkheid op een zgn. Vorentscheidung was er in minuut zeventig opnieuw. Frans Cuppers stuurde op de zijlijn Roel Verberk alleen op de goal af. Twe weken geleden zou dit een prooi voor de doelman zijn geweest; nu snelde Roel de keeper voorbij en kon hij nog net de bal aan de goede kant van de paal binnen trappen: 1-3. In de tussentijd was ook bij Excellent de gemiddelde leeftijd gedaald door de wissel van Thijn Cornelissen (O19-leeftijd) voor routinier Bart van Duijnhoven. Met ook Vince van de Elsen in de ploeg voor Daan Verberk werd de overwinning veilig gesteld en kon er een opbeurende foto geappt worden naar coach John Janssen.

In de onfortuinlijke wedstrijd tegen Boekel Sport heeft de ploeg van John Janssen (en zijn assistenten!) reeds het juiste karakter getoond om opnieuw in het jusite spoor te komen. Dat dit vandaag al tot drie punten zou leiden is een dik compliment aan de groep en zal veel vertrouwen geven voor de volgende thuiswedstrijd.