Excellent 1 knokt zich naar punt in Oss

FC Schadewijk (zon)

23 september 2018 14:30

Bouw

OSS - Excellent 1 is het derde seizoen in de derde klasse begonnen met een 2-2 gelijkspel in de uitwedstrijd bij FC Schadewijk. In Oss werd voorafgaand aan de wedstrijd één minuut stilte in acht genomen in verband met het verkeersdrama in Oss waar afgelopen donderdag vier jonge kinderen om het leven kwamen.

Tegenstander FC Schadewijk werd afgelopen seizoen kampioen in de vierde klasse en mag het nu een stapje hoger proberen. Deze club heeft geen eigen jeugdafdeling en moet voor de aavulling van het eerste elftal gaan winkelen in de omgeving. Dat heeft het heel aardig gedaan. Zo is een aantal spelers dat het net niet heeft geredt bij bijvoorbeeld derde divisionist OSS '20 bereid gevonden om tegen vergoeding bij FC Schadewijk te komen voetballen.

Excellent-coach John Janssen zal het niet moeilijk gehad hebben om een elftal samen te stellen, want door de vele afwezigen was er niet heel veel keus meer over. Binnen twee minuten nam Excellent de leiding. Een lage pass van achteruit van Sven Heldens bereikte de diepgaande Frans Cuppers die de bal van 16 meter naast de uitkomende doelman in de verre hoek schoot.

Excellent had dan wel een snelle voorsprong te pakken maar zat nog geenszins goed in de wedstrijd. Elkaar onvoldoende coachen op de helft van de tegenstander leidde tot balverlies en een snelle counter van de thuisploeg. Uiteindelijk joeg een Osse aanvaller de bal diagonaal in de kruising, waardoor het na 10 minuten 1-1 stond. Twee minuten later was er weer onnodig balverlies; dit was kenmerkend voor het spel van Excellent in de eerste helft. Een razendsnelle uitbraak werd door Excellent-aanvoerder Teun Verberk met een overtreding gestopt. Aangezien dit in het strafschopgebied was, mocht de thuisclub aanleggen voor een strafschop. Deze werd feilloos raak geschoten (2-1).

FC Schadewijk heeft een aantal uitstekende voetballers in hun gelederen en herbergt ook de nodige duelkracht. Excellent moest alle zeilen bij zetten om niet al vroeg op een achterstand van twee doelpunten te komen. In de vijftiende minuut redde doelman Gido Lenkens op een inzet van dichtbij. In de veertigste minuut was de Excellent-doelman, bij opnieuw een snelle uitbraak, geklopt, maar werd de bal knullig naast geschoten. Tegen de verhouding in had Excellent op slag van rust gelijk kunnen komen. Een aanval over rechts belandde bij middenvelder Stefan Broeks, maar zijn inzet eindigde op een lichaam van een speler van FC Schadewijk.

In de eerste minuten van de tweede helft stonden de gasten onder grote druk en moest verdediger Sven Heldens een bal van de doellijn halen. Nadat Excellent deze fase had overleefd brak de fase van herstel aan van de zijde van Excellent. In de eerste helft hield de thuisploeg de bal gemakkelijk in de ploeg. Gaandeweg de tweede helft lukte ze dat door de toegenomen pressie van Excellent niet meer. Excellent nam meer en meer de regie over al moest het steeds tot het uiterste gaan om niet de genadeklap te ontvangen. In de 70e minuut maakte Frans Cuppers de bal knap vrij en schoof het leer opzij naar Timo Cornelissen. Diens lage schuiver werd met moeite gepakt door de Schadewijk-doelman. Enkele minuten later ging een poging van Roel Verberk, die zich in de tweede helft goed herpakte, net naast. Vijf minuten later had keeper Gido Lenkens een cruciale redding in huis.

In de slotfase zette Excellent nog eens aan. Job Wijnen mocht zijn competitiedebuut in Excellent 1 maken. Hij verving Sven Heldens; naast Frans Cuppers de beste man aan Excellentzijde. Vijf minuten voor het einde van de reguliere speeltijd kopte Stefan Broeks een voorzet van Timo Cornelissen binnen: 2-2. Twee minuten later stuurde Roel Verberk de onvermoeibare Teun Verberk diep. Deze ging op hoge snelheid op de keeper af. In plaats van een doelpoging te ondernemen koos hij ervoor om met de bal aan zijn rechtbeen de keeper links, in plaats van rechts, te passeren. De keeper kwam als winnaar uit de bus in deze situatie en voorkwam daarmee een Oploose zege.

Het duurde nog een flinke poos voordat de uitstekende scheidsrechter Bouw voor het laatst floot. Toen hij dat deed stond er een 2-2 eindstand op het scorebord. Dat is alvast een beter resultaat dan bij de start van het vorige seizoen. Volgende week staat de eerste derby op het programma als het Wanroyse Constantia op bezoek komt.