Excellent toont karakter tegen Volkel

Volkel 1 (zon)

19 mei 2019 14:30

Voor Excellent staat er al een aantal weken niks op het spel. Dat was vanmiddag niet te zien. Vol overgave werd vanmiddag Volkel van een overwinning afgehouden, of hield Volkel Excellent van een overwinning af? De eindstand (1-1) was bij rust reeds bereikt. Aan de zijde van Excellent scoorde laatste man Teun Verberk.

Volkel, de nummer drie van de rangschikking, is nog nadrukkelijk in de race voor promotiewedstrijden en trof vandaag een tegenstander die vorige week in de tweede helft van het veld gespeeld was. Excellent kon vanmiddag naast Roel Verberk en Stefan Broeks, geen beroep doen op Bart van Duijnhoven en Stephan Schellekens. De beginfase van de wedstrijd was voor Volkel. Excellent begon slecht en Volkel kwam via de flanken enkele keren gevaarlijk door. Toen Volkel in de 14e minuut uit een vrije trap een 1-0 voorsprong nam, was het ook even de vraag hoe de ploeg van John Janssen met deze tegenvaller om zou gaan. Excellent liet een geweldige wedstrijdmentaliteit zien en had ook de beste kansen om met drie punten naar huis te gaan.

Al voor de openingsgoal van Volkel was er een kopkans van Thijn Cornelissen bij een uitstekende voorzet van Job Wijnen. Niet veel later liep Rick van Koulil door de Volkelse verdediging. Oog in oog met de keeper was zijn doelpoging te hoog. De keeper van Volkel tikte na de openingsgoal een vrije trap van Timo Cornelissen uit de benedenhoek. De hoekschop die volgde leidde tot een geweldigde omhaal van Rick van Koulil, maar ook nu was Volkels nummer één de situatie meester. Dat was ie ook toen Frans Cuppers in minuut veertig met links een geplaatste doelpoging ondernam. Enkele minuten voor rust kroop de Oploose ploeg door het oog van de naald. Een voorzet van rechts belandde via de binnenkant van de verste paal in de handen van doelman Noud van der Stoel.

Op slag van rust kwam Excellent op gelijke hoogte. Frans Cuppers ging op rechts door en hield op de achterlijn het hoofd koel. Met een geplaatste voorzet vond hij aanvoerder Teun Verberk die de bal in de goal kon trappen: 1-1. Nog voor de rust waren er twee mogelijkheden voor Excellent om met een voorsprong te gaan rusten. Een opportunstische poging van Rick van Koulil ging voorlangs en een schot van Thijn Cornelissen was niet moeilijk genoeg voor de keeper van Volkel.

Het eerste kwartier na rust was Excellent de bovenliggende ploeg. In de 51e minuut ging Thijn Cornelissen bij een hoekschop, in het keepersgebied, een luchtduel aan met de doelman van Volkel.  Thijn Cornelissen scoorde, maar de scheidsrechter nam de keeper in bescherming en kende de goal niet toe. Dat had wellicht niet iedere scheidsrechter gedaan. In de vijf minuten daarop waren er nog kansen voor Teun Verberk en Thijn Cornelissen en een schot van Volkel dat gepakt werd door Noud van der Stoel. Vervolgens was Rick van Koulil aan de andere kant weer eens gevlogen. Doordat er onvoldoende Excellent-spelers mee waren kon Volkel ten koste van een indirecte vrije trap in het strafschopgebied schade voorkomen. De vrije trap die volgde ging net naast.

Na een uur begon de wedstrijd tol te eisen van met name de aanvallers en middenvelders van Excellent. Volkel kwam meer in balbezit en liet Excellent de nodige meters maken. Er kwam wel een gebrek aan creativiteit aan het licht bij de thuisploeg. Excellent hield het achterin goed gesloten en daar had Volkel geen antwoord op. In de slotfase mocht O19-speler Roy Lenkens zijn debuut maken in het eerste elftal van Excellent.

In de 84e minuut trok de hard werkende Frans Cuppers nog maar eens mee ten aanval, creeerde zelf een grote kans, maar zijn ietwat te gehaaste schot ging over. Volkel speelde niet goed, maar kansen kunnen er altijd ontstaan. Vijf minuten voor het einde van de reguliere speeltijd liet Volkel eindelijk een hele goede aanval zien wat leidde tot een goed schot, maar de redding van de bijna foutloos keepende Noud van der Stoel was nog beter. Een minuut later ging een kopbal van Volkel voorlangs. Er volgenden nog tien minuten, maar het bleef bij 1-1. Na de 2-1 thuisoverwinning tegen Volkel opnieuw een prima, en geenszins gestolen, resultaat tegen Volkel.

Volgende week speelt het eerste elftal de laatste competitiewedstrijd op het eigen sportpark. Tegenstander is dan het inmiddels gedegradeerde Ulysses uit Megen.