Excellent 1 stuurt Schijndel met nul punten de bus in

Schijndel/DE WIT 1

28 oktober 2018 14:30

OPLOO - Excellent 1 heeft zich vanmiddag na twee zeer matige wedstrijden knap herpakt. Met een gewijzigde formatie heeft Excellent met een 3-1 overwinning op Schijndel de punten op Het Domein gehouden.

Vanuit Excellent-perspectief zal de wedstrijd tegen Schijndel met de nodige spanning tegemoet gezien zijn, want na twee zwakke optredens was het de vraag hoe de ploeg van John Janssen vandaag voor de dag zou komen. Tegenstander Schijndel is een vereniging van een totaal andere omvang, maar had voorafgaand aan de wedstrijd maar één punt meer.

Na enkele stevige gesprekken in de voorbije trainingsweek koos de Ottersumse trainer John Janssen, deels noodgedwongen, voor een andere basisopstelling. Zo was er een eerste basisplaats voor Vince. v.d. Elsen en maakte Rick van Koulil zelfs zijn eerste minuten van het seizoen. In de verdediging was Nikky Cornelissen opnieuw niet inzetbaar. De grootste verrassing was Niek Verhoeven, keeper van het vierde elftal, die de zieke Gido Lenkens moest vervangen.

Niek Verhoeven keepte een geweldigde wedstrijd. Schijndel zette vanaf het begin veel druk en creerde ook mogelijkheden. Dit leidde niet tot doelpunten, maar wel tot een keeper die lekker in de wedstrijd zat. Ook Excellent zocht de aanval. Na een kwartier was Excellent dicht bij de openingstreffer toen de bal uit een hoekschop bij Sven Heldens kwam. Zijn inzet was echter te zacht op de keeper in de problemen te brengen. In de 22e minuut kon de sterk spelende Rick van Koulil vanaf links een afgemeten voorzet geven die bij de tweede paal binnengekopt werd door Vince v.d. Elsen (1-0). Een minuut later moest keeper Niek Verhoeven volledig gestrekt gaan om niet direct de gelijkmaker tegen te krijgen. Schijndel bleef dreigend, maar de verdedigende puzzel viel bij Excellent goed in elkaar, waardoor echte grote kansen uitbleven. Aan de andere kant had de Schijndelse verdediging de handen vol aan de Oploose aanvallers. De Schijndelse verdediging hield het niet droog toen in minuut 32 Rick van Koulil Roel Verberk op links weg stuurde. Net voor de achterlijn legde de jongste Verberk de bal terug op Mark Thomassen. Vanaf zestien meter legde deze middenvelder de bal met veel precisie in de rechterbenedenhoek (2-0). Schijndel had natuurlijk nog graag voor rust de aansluitingstreffer gemaakt. Maar een volley en een afstandsschot van de geelblauwen gingen in de slotfase net over de goal.

Excellent ging met een comfortabele 2-0 voorsprong rusten, maar in de derde minuut na rust viel dan toch de aansluitingstreffer. Een vrije trap van rechts werd op de rand van de zestien ineens op de slof genomen. De bal verdween onhoudbaar voor Niek Verhoeven in de goal: 2-1. Zo had Schijndel nog zeeen van tijd om de wedstrijd alsnog naar zich toe te trekken. In de 52e minuut onderschepte Niek Verhoeven met de voet een lage voorzet van rechts, waardoor Schijndel de zaak niet al heel snel recht kon zetten.

Excellent kraakte niet en toonde zich weer als vanouds. Schijndel zocht de aanval, maar de beste kansen waren voor Excellent. In de 69e minuut speelde invaller Stefan Broeks zich knap vrij, waarna hij Roel Verberk weg kon sturen. Ten koste van een strafschop werd hij door de keeper van de gasten gestopt. De aansluitende penalty werd door Timo Cornelissen over geschoten. Opnieuw een moment waarbij een beroep gedaan werd op de mentale weerbaarheid van de ploeg. De ploeg bleef als team keurig overeind. In de laatste tien minuten kreeg Excellent twee goede mogelijkheden, waarbij de Oploose aanvallers net te weinig overtuiging toonden. Net voor het einde van de reguliere speeltijd had invaller Daan Verberk een belangrijke tussenkomst waarna een andere invaller, Frans Cuppers, op rechts diep gestuurd kon worden. De Schijndelse verdedigers zagen alleen zijn achterkant en een bal die in het Schijndelse doel verdween: 3-1.

Opnieuw een mooie overwinning op het eigen sportpark en Schijndel kon met nul punten terug de bus in. Zondag reist Excellent 1 naar MULO in Helmond.