Excellent pakt punt in extremis

Nooit Gedacht 1 (zon)

24 maart 2019 14:30

OPLOO - Excellent speelde vanmiddag tegen Nooit Gedacht. Deze ploeg uit Geffen zit net als Excellent in de brede middenmoot die proberen weg te blijven uit de onderste regionen. De terreinmeesters van Excellent hebben afgelopen week samen met de gemeente goed werk geleverd, want het hoofdveld lag er uitstekend bij.

Het veld nodigde uit voor voetbal over de grond. In de eerste helft vergat Excellent dat en werd veelvuldig de lange bal gehanteerd. Collega-verslaggever Henny Lenkens noemde het spel in de rust matig. Daarmee zat hij niet ver van de waarheid. In grote delen van de tweede helft was het spel een stuk beter.

Op dit moment is de spoeling wat dun voor coach John Janssen; toch stonden er elf op het veld. Ook al was het spel niet goed, enerverend was de wedstrijd wel. Na het openingsdoelpunt van pupil van de week Daan Cornelissen, begon de scheidsrechter de wedstrijd toch met 0-0. Twee minuten later had het al 1-0 voor de thuisploeg kunnen staan. Aanvaller Roel Verberk nam een steekbal op fabelachtige wijze aan en stond direct vrij voor de keeper. Laatst genoemde was scherp en tikte de bal naast de inzet van Roel Verberk goal. De scheidsrechter was iets minder scherp want hij gaf vervolgens een doeltrap. Twee minuten later redde de Geffense doelman op een venijnig schot van Frans Cuppers. Weer twee minuten later haalde een speler van Nooit Gedacht hard uit, maar wel te hoog. Na dik een kwartier liet middenvelder Sven Heldens twee keer zijn goede traptechniek zien. Twee keer mocht hij vanaf ruim twintig meter aanleggen voor een vrije trap. De eerste ging over de muur en leek rechtstreeks de kruising in te vliegen. De trap was geweldig; de redding van de lange keeper ook. Even later was een lage variant ook een prooi voor de doelman. Een gebrek aan scherpte van de leidsman kwam Excellent in minuut twintig duur te staan. Doelman Noud van der Stoel tikte de bal weg voor de voeten van de tegenstander die gretig ging liggen: penalty en 0-1.

De eerste trainer die ook echt veel op lange ballen traint moet waarschijnlijk nog gevonden worden, dus dan is het toch wel ietwat bijzonder dat Excellent veelvuldig de lange bal hanteerde. Voor de Oploose aanvallers was het in elk geval niet gemakkelijk om daar chocolade van te maken. Treffend was dan ook dat na dik een half uur een combinatie over de grond door het hart van de Geffense verdediging een grote kans opleverde voor Frans Cuppers. Deze keer kon de doelman geen redding verrrichten, maar ging de bal over. Enkele minuten later gaf Vince v.d. Elsen een hoge voorzet die door de doelman niet goed verwerkt kon worden. Thijn Cornelissen, vandaag wat minder zichtbaar, kon er net geen goal van maken.

In het eerste kwartier van de tweede helft had Nooit Gedacht controle over de wedstrijd. Na een uur werd er een overtreding begaan op dribbelaar Roel Verberk, daarbij kwam de bal op de zestien direct in de voeten van Frans Cuppers die alleen nog maar de bal in de goal hoefde te schieten. Excellent ontplofte toen de scheidsrechter voor een overtreding floot in plaats van voordeel te geven. Dan moet er een cursus zelfbeheersing aan te pas komen om geen gele kaart te krijgen. Daar was geen tijd voor en dus kreeg aanvoerder Teun Verberk een gele kaart en vervolgens zag hij ook rood. Toen de administratie er nog eens op nageslagen werd bleek dat de nummer drie van de gasten eerder in de wedstrijd geel gekregen had in plaats van de nummer drie van Excellent.

Excellent ging beter over de grond voetballen, maar Nooit Gedacht kwam er met regelmaat goed uit. Na 70 minuten zelfs zo goed dat de voorsprong verdubbeld kon worden toen vanaf de rand zestien meter met een volley doeltreffend uitgehaald kon worden. Excellent bleef wel de aanval zoeken, maar een doelpunt hing nog niet echt in de lucht. Coach John Janssen zette Teun Verberk vervolgens op het middenveld, maar met name de jonge verdedigende middenvelder van de gasten blonk uit met zijn sobere, maar nuttige spel.  Soms is er een hachelijk moment nodig om de wedstrijd toch te laten kantelen. Dat moment was mogelijk de kopbal van Frans Cuppers die via de onderkant van de lat net niet de goal in ging.

In minuut 79 kapte Frans Cuppers zich vrij en krulde met links de bal in de verre hoek, buiten bereik van de doelman: 1-2. Een minuut of vijf later werd diezelfde doelman bij een voorzet vanaf links flink gehinderd, waarna Nicky Cornelissen de gelijkmaker tegen de touwen kon koppen. Deze goal kon weggestreept worden tegen de penalty uit de eerste helft. In de slotfase viel Nooit Gedacht nog enkele keren aan, maar dreigend werd dat niet meer. Met zijn dribbels bleef Roel Verberk een plaag voor de Geffense verdedigers, maar collega-aanvaller Frans Cuppers had in de slotminuut de man of de match kunnen worden, maar zijn geplaatste bal zeilde over de keeper net naast de verkeerde kant van de paal. Tenslotte kon er 2-2 ingevuld worden op het wedstrijdformulier.

Volgende week speelt Excellent opnieuw thuis. Margriet uit Oss is dan de tegenstader.