3-2 overwinning op Handel levert Excellent slechts 1 punt op

Handel 1 (zon)

20 april 2019 18:00

OPLOO – Het eerste elftal van Excellent heeft zaterdagavond het inhaalduel tegen Handel met 3-2 gewonnen. Enkele minuten voor het einde van de wedstrijd maakte middenvelder Bart van Duijnhoven de winnende goal. Of dit ook drie punten gaat opleveren is vooralsnog de vraag, omdat de scheidsrechter een 2-2 eindstand heeft ingevuld.

Het eerste half uur van de wedstrijd was vooral Handel in balbezit. In de eerste 10 minuten werd Handel twee keer gevaarlijk als gevolg van onnodig balverlies aan de zijde van Excellent. De eerste keer eindigde een kopbal op de lat en de tweede keer kon Excellent-doelman Noud van der Stoel met de nodige moeite redding brengen. Het tactisch plan van de ploeg van trainer John Janssen pakte niet goed uit; Excellent kwam nauwelijks van de eigen helft. Dat aanvaller Roel Verberk na acht minuten uitviel hielp natuurlijk ook niet mee. Zijn vervanger was Thijn Cornelissen. Na een kwartier bemoeide libero Teun Verberk zich met een aantal en lag er ineens een vloeiende aanval op de mat. Via Rick van Koulil werd Frans Cuppers aangespeeld. Zijn dribbel leidde tot een doelpoging die in het zijnet belandde. Nadat na ruim een half uur spelen twee gevaarlijke hoekschoppen van Handel niet tot een doelpunt hadden geleid besloot de Excellent-coach in te grijpen. Jongeling Thijn Cornelissen werd centrale middenvelder en Frans Cuppers werd de diepe spits. Het gaat te ver om de 1-0 voorsprong van Excellent in de 35e minuut op te hangen aan deze omzetting. Een hoekschop van rechts werd door de Handelse doelman niet goed verwerkt, waarna Vince v.d. Elsen de bal vanaf links opnieuw voor kon geven. Dat deed hij zo precies dat Frans Cuppers er met zijn hoofd maar tegenaan hoefde te lopen (1-0).

Direct na rust kwamen de blauwhemden uit Handel op gelijke hoogte. Ook deze goal ontstond uit een hoekschop. Mogelijk gehinderd door de zon ging de bal via Vince v.d. Elsen, die de eerste paal verdedigde, in de goal: 1-1. Hierna ontstond een gelijkwaardige wedstrijd waarin het voetbal niet bijzonder goed was. Thijn Cornelissen speelde op het middenveld een prima wedstrijd, waardoor meer over de grond gevoetbald werd en zodra Teun Verberk zich met de aanval bemoeide werd Excellent ook gevaarlijk. In minuut 63 brak de Excellent-aanvoerder uit. Hij liep zich ogenschijnlijk vast op de laatste verdediger van Handel. Deze situatie leverde Excellent een vrije trap op. Aanvaller Rick van Koulil krulde de bal over de muur in de goal, waardoor Excellent opnieuw op voorsprong kwam. Het meest curieuze moment speelde zich in de 75e minuut af. Een verre ingooi van een Handelse speler verdween via een stuit ineens in de goal, zonder dat iemand de bal aanraakte. De jonge scheidsrechter beloonde deze knappe poging met een doelpunt. Dit leidde tot een furieuze reactie van de Excellent-spelers, omdat dit in strijd is met de spelregels. Omdat de Oploose spelers niet konden accepteren dat het doelpunt toegekend werd besloot de Helmondse scheidsrechter de kleedkamer op te gaan zoeken. Na tien minuten werd de wedstrijd hervat toch met 2-2 op het scorebord.

Een kleine tien minuten voor het einde van de wedstrijd had Bart van Duijnhoven op voorsprong kunnen brengen, maar zijn volley eindigde op een Handels been. Zes minuten later was hij toch de gevierde man. De winnende goal kwam echter voor de helft op naam van de net ingevallen Daan Verberk. Deze draaide uitstekend weg bij zijn tegenstander, waarna hij de bal breed kon leggen op de Oploose routinier. Deze keer besloot hij niet direct uit te halen, maar eerst een baan te creëren voor doeltreffende poging. Zijn lage schuiver verdween in de linkerbenedenhoek en betekende een 3-2 overwinning voor Excellent.

In de wedstrijd waren al genoeg bijzondere momenten geweest, maar dat ging ook na de wedstrijd nog door toen bleek dat de scheidsrechter een 2-2 eindstand op het digitale wedstrijdformulier had ingevuld. Dus vooralsnog heeft de overwinning nog maar één punt opgeleverd en ligt het in de handen van de KNVB of het er nog drie gaan worden.

Hoe dan ook spelen beide ploegen op paasmaandag opnieuw tegen elkaar. Deze keer in Handel.