Excellent 1 verrast Volkel en is medekoploper

Volkel 1 (zon)

7 oktober 2018 14:30

OPLOO - De wedstrijd van gisteren tussen de bezoekers uit Volkel en Excellent was er één tussen een ploeg die gaat voor het kampioenschap of promotie en een ploeg die primaire handhaving als doel heeft. De thuisploeg heeft echter voldoende drive en vertrouwen om ook tegen een topploeg een resultaat te kunnen behalen. Voorgaande was terug te zien in het spelbeeld.

Trainer John Janssen had zijn huiswerk prima gedaan en koos gisteren voor een basisplaats voor verdediger Stephan Schellekens. De mooiste actie van de wedstrijd was er gelijk in de tweede minuut van de wedstrijd. Roel Verberk had heel goed gekeken hoe de pupil van de week, Drent Arts uit Stevensbeek, voor de wedstrijd de Volkel-spelers passeerde en doel trof. Nog op de eigen helft startte Roel Verberk een solo, waarbij hij vele Volkelspelers passeerde. Tot een doelpunt leidde deze Chris van Duijnhoven-achtige actie niet, want oog in oog met de doelman werd hij in het strafschopgebied ten val gebracht. Bij de situatie die volgde zal doelman Kuijpers van Volkel ongetwijfeld terug gedacht hebben aan de laatste minuut van de vorige editie van deze ontmoeting. Hij stopte toen de strafschop waardoor een gelijk spel voorkomen werd en hij de titelkansen levend hield voor zijn ploeg. Deze keer was hij op de inzet van Timo Cornelissen echter volstrekt kansloos (1-0).

Wat volgde was een wedstrijd waarin Volkel veelvuldig de bal had. Dit leidde in de eerste helft tot vijf schoten op het doel van keeper Gido Lenkens. Die waren echter van een dusdanig niveau dat de Excellent-doelman niet in actie hoefde te komen. In minuut vierentwintig was Excellent dicht bij een 2-0 voorsprong, toen een Volkel-verdediger mis zat bij een lange bal van Nikky Cornelissen. Frans Cuppers kon op rechts alleen op de keeper af. Bij het afdrukken werd zijn schot heel knap nog geblokt door een verdediger van Volkel. Vanaf de veertigste minuut moest Excellent verder zonder aanvaller Roel Verberk. In deze mannelijke wedstrijd had hij al enkele keren letterlijk zijn hoofd gestoten, waardoor het beter was om te wisselen. Middenvelder Mark Thomassen kwam hem vervangen. Enkele minuten later kreeg Excellent een volgende tik toen de defensie een lange bal verkeerd inschatte en een Volkel-aanvaller Gido Lenkens kon omspelen en scoren (1-1).

In het eerste kwartier na rust was er een geplaatst schot vanaf een meter of zestien van Volkel in de rechterbenedenhoek die met moeite gekeerd werd door Gido Lenkens. Vervolgens was er aan de andere kant een bijna identieke situatie. Het geplaatste schot in de linkerbenedenhoek van Frans Cuppers leek doel te treffen, maar ging net naast. Het spelbeeld van de tweede helft leek veel op de eerste helft: Volkel had het meeste balbezit, maar miste de creativiteit om echt gevaarlijk te worden. De goede organisatie en werklust van Excellent zal hier ongetwijfeld debet aan zijn geweest. Het enigste doelgevaar kwam nog uit een gevaarlijke indraaiende hoekschop van Volkel en een dik kwartier later een gevaarlijke hoekschop voor de goal van Volkel.

Trainer John Janssen had in het laatste kwartier al zijn wissels nodig. Sven Heldens verving de gesloopte Stephan Schellekens en kort daarna kwam Vince van den Elsen de niet meer helemaal frisse Stefan Broeks vervangen. Dat bleek uiteindelijk de sleutel tot een kleine verrassing. In de vierentachtigste minuut verlengde Frans Cuppers een hoge bal perfect op de diepgaande invaller. De koelbloedigheid ontbrak om Excellent op voorsprong te brengen. Twee minuten later was er een soortgelijke situatie. Nu koos Vince van den Elsen ervoor om de bal perfect breed te leggen op de meegekomen Teun Verberk. Alleen voor de keeper faalde hij niet. Met zijn winnende treffer zorgde de aanvoerder er hoogst persoonlijk voor dat de hele goede teamprestatie beloond werd met drie punten. Na ruim negentig minuten floot scheidrechter De Kleine voor het laatst. In het kader van de week van de scheidsrechter stond er voor hem gebak klaar in de bestuurskamer.

Volgende week reist Excellent naar promovendus Ulysses.