Excellent 1 pakt met Jos van Otterdijk drie belangrijke punten

FC Schadewijk (zon)

10 februari 2019 14:30

OPLOO - In een enerverende wedstrijd heeft het eerste elftal van Excellent de Osse middenmotor FC Schadewijk met 3-2 verslagen. Drie belangrijke punten om weg te blijven bij de staartploegen van de derde klasse D. Bijna vijf jaar na zijn laatste duel als coach van Excellent stond vanmiddag hoofd jeugdopleidingen, Jos van Otterdijk, opnieuw voor de dug out van Excellent.

Voetbal is voor velen de belangrijkste bijzaak in het leven zijn. Dat geldt op dit moment zeker voor hoofdcoach John Janssen wiens moeder ernstig ziek is. John krijgt van Excellent alle ruimte om haar bij te staan. Excellent is blij dat diverse vrijwilligers op staan om John te vervangen. Het is daarnaast een enorme luxe om iemand als Jos van Otterdijk achter de hand te hebben. Jos: "Ik vind dat John goed bezig is en ik help hem graag in deze voor hem moeilijke tijden. Ook de jongens ken ik allemaal dus die keuze was voor mij niet zo moelijk".

Er was direct werk aan de winkel voor Jos van Otterdijk, want de eerste helft was van de zijde van Excellent niet best. FC Schadewijk stond bij de rust dan ook volkomen verdiend op een voorsprong. Al kan over de aanleiding voor de Osse treffer lang gediscussieerd worden. Centrale verdediger Nikky Cornelissen ruimde een hoge bal, zonder tegenstanders in zijn buurt, wat onhandig op en schoot daarbij tegen zijn arm. Dit vond plaats in de zestien en de scheidsrechter besloot een strafschop toe te kennen aan FC Schadewijk. Doelman Noud van der Stoel kreeg nog een hand tegen de bal, maar dat was onvoldoende om de 0-1 achterstand in de 10e minuut te voorkomen.

FC Schadewijk speelde de hele eerste helft fel en geconcentreerd en was duidelijk de betere ploeg, zonder dat er echt kansen gecreerd werden. In de blessuretijd van de eerste helft had FC Schadewijk de voorsprong kunnen verdubbelen toen een snelle aanvaller alleen op keeper Noud van der Stoel af kon. Zijn doelpoging ging naast. Excellent speelde echt niet goed. Veel balverlies en ook de tweede ballen waren in de regel voor de Ossenaren. Toch had Excellent in de 45e minuut de gelijkmaker kunnen maken, maar de doelpoging bij de tweede paal werd geweldig gered door de keeper van FC Schadewijk. Ook de rebound was voor de keeper.

Met dank aan de terreinmeesters van Het Domein was het veld ondanks de vele regen prima bespeelbaar. Gedurende de wedstrijd werd het veld wel steeds zwaarder voor de 22 spelers en werd het een heerlijke ouderwetse vechtwedstrijd. FC Schadewijk kon de felle speelwijze in de tweede helft niet volhouden. Excellent daarentegen was in de kleedkamer kennelijk tot de conclusie gekomen dat het anders moest. In de tweede helft waren de rollen omgedraaid. Excellent ging aan het voetballen, gebruikte de flanken veel beter en had kennelijk meer brandstof in de tank dan FC Schadewijk. In de eerste helft moesten de Excellent-spelers die in aanmerking kwamen voor een voldoende met een loep gezocht worden. In de tweede helft waren er geen dissonanten meer en waren er zelfs meerdere uitblinkers. Toch had de wedstrijd voor Excellent ook in mineur af kunnen lopen als keeper Noud van der Stoel in de 59e minuut niet een geweldige redding in huis had op een van richting veranderd schot. Tien minuten later stond de wedstrijd op z'n kop en gebeurde er ineens van alles. Eerst eindigde een vrije trap van Timo Cornelissen op de lat (62'). Twee minuten later kreeg moest een FC Schadewijk-aanvaller het speelveld verlaten na een tweede gele kaart en nog weer twee minuten later stond Excellent langszij. De sterk ingevallen Mark Thomassen vond vanaf de zijkant de mee opgekomen Nikky Cornelissen die door het midden doel troef. Nog weer twee minuten later leverde Timo Cornelissen vanaf links een voorzet af die voor de goal net gemist werd door Thijn Cornelissen. Dat kwam goed uit, want nog geen tel later joeg Mark Thomassen de bal medogenloos hard in de verre bovenhoek (2-1). FC Schadewijk leek verslagen en Excellent heerste op het veld. De 3-1 lag dan ook meer voor de hand dan de 2-2. In minuut 74 zorgde aanvaller Roel Verberk voor de 3-1. Teun Verberk legde een bal achter de verdediging en Roel Verberk week niet voor de uitgekomen keeper. Deze miste de bal waarna de jongste Verberk voor de beslissing in de wedstrijd zorgde. Een tweede benutte penalty door FC Schadewijk na een handsbal in de blessuretijd bracht daar geen verandering meer in.

Na de zure nederlaag vorige week bij Avanti '31 was dit een mooie opsteker voor de oranjezwarten en zeker voor de als toeschouwer aanwezig zijnde John Janssen. De excellent middag kreeg een vervolg in de kleedkamer en in de kantine. En Jos van Otterdijk? Met al zijn routine had hij de klus geklaard al schaarde hij zelf de overwinning onder de noemer beginnersgeluk.

Volgende week speelt Excellent de derby in Wanroij tegen Constantia.