Thijn Cornelissen bezorgt Excellent meer dan alleen drie punten

Ulysses 1 (zon)

26 mei 2019 14:30

OPLOO - Het eerste elftal van Excellent heeft de competitie gisteren met een prima overwinning afgesloten. Op eigen veld werd degradant Ulysses met 5-2 verslagen. Voor Excellent stond er al enkele weken niks meer op het spel. Toch werd er, net als vorige week bij Volkel (1-1), ook tegen Ulysses met overgave gevoetbald door de ploeg van John Janssen. Een reden te meer om met trots terug te kunnen kijken op het derde seizoen in de derde klasse.

In de openingsfase van de wedstrijd zakte Ulysses in en was Excellent veelvuldig in balbezit. Een spelbeeld dat in de competitie niet heel veel voor komt. De thuisploeg probeerde al combinerend een opening te vinden, maar slaagde daar aanvankelijk niet in. In de 16e minuut vond middenvelder Sven Heldens een opening om van afstand hard uit te halen. Zijn schot ging net naast. Een minuut later was er aan de andere kant een doelpoging met het hoofd vanuit een afgemeten voorzet, maar keeper Noud van der Stoel kon redding brengen. Tien minuten voor rust kwamen de oranje hemden op voorsprong. Deze goal kan voor een belangrijk deel op het conto van centrale vedediger Nikky Cornelissen geschreven worden. Twee keer troefde hij in een duel een tegenstander af, waarna hij Frans Cuppers in de gelegenheid bracht om Thijn Cornelissen in stelling te brengen. Vanaf rechts haalde de jonge aanvaller doeltreffend uit: 1-0. Vijf minuten later had Thijn Cornelissen, die nog de O19-leeftijd heeft, zijn tweede van de middag in het net liggen. Frans Cuppers stuurde Thijn Cornelissen diep, die vervolgens de keeper omspeelde en de 2-0 op het scorebord vastlegde. Eigenlijk uit het niets kwam Ulysses een minuut later terug tot 2-1. Excellent verdedigde niet resoluut uit, waarna een voorzet op een meter of vijf voor de goal met het hoofd doeltreffende verlengd werd.

De hele linkerflank was de hele wedstrijd voor Mark Broeks. Tot tastbaar resultaat leidde dat in de eerste helft nog niet. In de 49e minuut stuurde Rick van Koulil Mark Broeks diep. De lage voorzet van Mark Broeks werd dicht bij de goal perfect binnengelopen door... Thijn Cornelissen. Drie minuten later was er opnieuw een voorzet van Mark Broeks. Nu was het eindstation Rick van Koulil. In kansrijke positie ging zijn poging over. Vier minuten later kopte Thijn Cornelissen raak uit een voorzet van ... Mark Broeks. Thijn Cornelissen ging daarbij in het keepersgebied het duel aan met de Ulysses-doelman. Laatst genoemde kwam niet sterk uit zijn goal en mocht van geluk spreken dat de jonge scheidsrechter Claassen (20) het doelpunt afkeurde. Op het uur zette Sven Heldens Frans Cuppers vrij voor de keeper. Zijn inzet kon gekeerd worden door de keeper.

Nadat Ulysses een kans om zeep geholpen had kwam Excellent in de 69e minuut alsnog op een 4-1 voorsprong. Voor de derde keer deze middag stond Frans Cuppers aan de basis van een doelpunt. Met een geweldige aanname op de eigen helft was hij vertrokken bij zijn tegenstander. Hij stak het veld over en besloot, na een lange rush waarbij hij een aantal tegenstanders moest afschudden, met een doelpoging. Deze werd gekeerd door de Megense doelman, maar de rebound was voor de onvermoeibare Job Wijnen. Deze generatiegenoot van Thijn Cornelissen zorgde zo met z'n eerste doelpunt voor een 4-1 tussenstand. Doordat Excellent daar waar het kon de aanval zocht ontstond er ook ruimte voor Ulysses om Excellent pijn te doen. In de 73e minuut kon Noud van der Stoel nog redding brengen, maar in minuut 82e was hij voor de tweede keer verslagen toen een trap met buitenkant-voet van een Ulysses in de verre hoek belandde. Kort daarvoor had Jannes van Dijk Excellent op 5-1 kunnen brengen, maar nu stond het 4-2. In de 85e minuut mocht Excellent een strafschop nemen. Aanvoerder Teun Verberk nam zijn verantwoordelijkheid, maar zijn geplaatste schot werd doorzien door de keeper van de gasten. In blessuretijd kwam Ulysses nog bijna terug tot 4-3, maar het slotaccoord was, met een aanval uit het boekje, voor Excellent: Sven Heldens stuurde Jannes van Dijk weg, diens lage voorzet werd uitstekend binnen geschoten door Vince v.d. Elsen (5-2).

Met een goed gevoel de zomerstop in gaan is wat voetballers doorgaans graag doen. Dat is vanmiddag absoluut gelukt. Enkele jonge spelers hebben zich vanmiddag van hun beste kant laten zien en dat geeft vertrouwen voor het nieuwe seizoen. Zo is Excellent het eerste jaar zonder Chris van Duijnhoven, een speler van de buitencategorie, goed doorgekomen. Met 36 punten behaalde de selectie van de Ottersumse oefenmeester John Janssen zelfs drie punten meer dan vorig jaar en eindigde het op één puntje van het linkerrijtje.

Binnenkort gaan we nog een keer terug- en vooruitblikken met John Janssen.