Doelstellingen

De activiteiten van het bestuur van Excellent zijn gericht op het realiseren van een aantal doelstellingen. Voor elke doelstelling moeten één of meerdere bestuursleden verantwoording af kunnen leggen. De doelstellingen zijn een referentie waaraan besluiten getoetst worden. De doelstellingen worden ten minste één maal per jaar tijdens de ledenvergadering geëvalueerd en waar nodig aangepast.

HOOFDDOELSTELLINGEN EXCELLENT

1. Excellent streeft een goed imago na zowel in als buiten het voetbalveld.

Voor een positieve uitstraling van de club is een goed imago van groot belang. Er dient derhalve aandacht te zijn voor fair-play, een goede onderlinge verstandhouding, normen en waarden in het algemeen en een goede publiciteit in de media. Tegen geweld op en rond het veld wordt daadkrachtig opgetreden. Deze zaken moeten bereikt worden middels grote betrokkenheid bij de club. Bij elke vergadering binnen de club is het eerste agenda punt: “ontoelaatbaar gedrag in en rond het veld”. Deze opmerkingen worden verzameld en opgevolgd. Verantwoordelijke: voorzitter.

2. Excellent is een laagdrempelige club.

De contributie voor pupillen is relatief laag. Excellent wil zoveel mogelijk de jeugd bij de club betrekken. Dit wordt gestimuleerd door het lidmaatschap van de club laagdrempelig te houden en er moet aandacht zijn voor het individu. Gezelligheid, geborgenheid, (sociale-) veiligheid en juiste informatievoorziening moeten borg staan voor een positieve aantrekkingskracht voor de jeugd. Een spelersraad bewaakt het welzijn van de leden. Verantwoordelijke: voorzitter.

3. Het vrijwilligersbeleid van Excellent is erop gericht dat taken evenredig verdeeld worden en dat continuïteit van kennis en vaardigheden gegarandeerd zijn.

Excellent wil een vereniging zijn waar van ieder lid verwacht wordt dat hij /zij een rol vervuld binnen de totale organisatie en een steentje bijdraagt aan werkzaamheden naast het voetballen. De uit te voeren taken dienen verdeeld te zijn over alle actieve leden ingedeeld naar individuele haalbaarheid. Verantwoordelijke: bestuurslid Algemeen.

4. Excellent dient een financieel gezonde club te zijn.

Er dient een verantwoorde financiële huishouding te zijn, die het incidenteel doen van grotere uitgaven mogelijk maakt. Verantwoordelijke: bestuurslid Financiën.

5. De accommodatie van Excellent mag geen beperkende factor vormen voor de uitvoering van de doelstellingen van de vereniging.

De accommodatie dient tenminste te voldoen aan de wettelijke en KNVB-eisen.
Verantwoordelijke: bestuurslid Accomodatie.

6. Binnen Excellent moet plaats zijn voor zowel recreatief als prestatief voetbal.

Recreatief voetbal:  Bieden van voldoende mogelijkheden om recreatief te kunnen voetballen waarbij plezier en gezelligheid de belangrijkste kernwaarden zijn en de prestatie in het algemeen minder belangrijk is. Het streven is om minimaal drie teams (3e elftal, 4e elftal en veteranenteam) te hebben zodat iedereen die wil, kan voetballen. Eventuele nieuwe spelvormen (bijv. walking football, 7:7) worden beoordeeld op inpasbaarheid.

Prestatief voetbal: Van prestatieve spelers wordt verwacht dat zij (binnen de kaders van Excellent) zich maximaal inzetten om het maximale uit hun capaciteiten te halen, en zo hoog mogelijk te voetballen met het eerste en tweede elftal. Het doel is dusdanige condities na te streven dat Excellent 1 tenminste in de vierde klasse uitkomt. Ontwikkeling naar een hoger niveau wordt nagestreefd, zonder dat er financiële vergoedingen voor spelers tegenover staan. Het tweede elftal is erop gericht om (jonge) spelers zich verder te laten ontwikkelen om uiteindelijk de stap naar het eerste elftal te maken. De aanwezigheid van enkele ervarenen spelers is gewenst. Door betrokkenheid bij Excellent 1 en een goede opleiding moeten deze spelers gemotiveerd worden / blijven om in Excellent 1 te willen voetballen.

Verantwoordelijke: bestuurslid Seniorenzaken.

7. Excellent is een vereniging waar dames en meisjes kunnen voetballen.

Om het vrouwenvoetbal in stand te houden is ook de aanwezigheid van meisjesvoetbal van groot belang. Het doel is om minimaal 2 vrouwenteams in competitie te hebben. Verantwoordelijke: bestuurslid Seniorenzaken.

8. Het jeugdvoetbal binnen Excellent heeft als doel om iedereen met plezier te laten voetballen.

Er worden mogelijkheden geboden om zich voetbaltechnisch goed te ontwikkelen afhankelijk van de individuele capaciteiten en wensen van de spelers. Om dit doel te bereiken wordt er veel geïnvesteerd in de begeleiding en opleiding van trainers en coaches. Verantwoordelijke: bestuurslid Jeugdzaken.